Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Även om den europeiska marknaden är mindre jämför
t med andra regioner, anses den vara ledande tack vare sina ambitiösa elbilsmål. á I februari 2023 fastställde Europeiska kommissionen att nya bilar inom EU måste ha noll koldioxidutsläpp senast 2035. Storbritannien planerar också att förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar vid samma tidpunkt, och fler länder förväntas följa efter. Europa förväntas leda investeringarna i elfordon och infrastruktur följt av Nordamerika och APAC. Även om den europeiska marknaden är mindre jämfört med andra regioner, anses den vara ledande tack vare sina ambitiösa elbils-mål. Dock finns risker i investeringar i nyare sektorer enligt DLA Pipers undersökning, särskilt relaterat till standardisering av laddningsutrustning och driftskostnader för laddstationer. Eventuella kortsiktiga risker i samband med investeringar balanseras av potentiella uppsidor. Investerare som är villiga att ta väl avvägda risker har möjlighet att dra nytta av den växande efterfrågan på denna infrastruktur och utveckla lösningar. Hinder som bristande kompatibilitet i laddningsutrustning och begränsade data för intäktsprognoser är till stor del ett resultat av branschens tidiga mognadsstadium. Med alltmer sofistikerade affärsmodeller skapar dessa utmaningar möjligheter för omställningsinriktade och snabbfotade aktörer i denna bransch, säger Mats Eriksson. n MÖTESPLATSEN FÖR DIG inom lager, transportoch logistikbranschen www.transportochlogistik.se 30 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024