Tidningen Energi 1
– Vår vision är att bygga världens mest resurseff
ektiva region, säger Charlotta Sund. Det största hotet är att tappa greppet om kunderna genom att de väljer att köpa sina energitjänster där de ofta är och handlar annat. den verksamhet som handlade om Internet of Things, IoT, och uppkoppling av kunder utanför telekombranschen, däribland energi bolag. Ett av hennes större uppdrag var att koppla upp Volvo Cars, vilket gav insikt i den totala omvandling som bilindustrin genomgår. Elektrifiering, uppkoppling, delningsekonomi och appar gör att affärsmodellen skakar. – Den typen av totala omvandlingar sker även i vår bransch. Digitalisering och uppkoppling i kombination med klimatfrågan medför att kundbeteendena förändras. Här måste vi hänga med och anpassa oss, säger Charlotta Sund. I förlängningen menar hon att den pågående omställningen innebär att de bolag som inte investerar i itinfrastruktur kommer att försvinna, och dessvärre är det svårt för mindre aktörer att ha råd. Även om till exempel Google och Facebook börjat in26 NR 5 2019 TIDNINGEN ENERGI tressera sig för produktion av förnybar energi så anser Charlotta Sund inte att faran ligger där. Energiproduktion kommer energibolagen med största sannolikhet kunna fortsätta med. – Det största hotet är att tappa greppet om kunderna genom att de väljer att köpa sina energitjänster där de ofta är och handlar annat. Den stora skräcken är Amazon. Det är därför det är så viktigt att förstå den nya ekonomin och vara närvarande där kunderna är. Tekniska verken möter detta potentiella hot på flera sätt. En lösning är att ingå i värdenätverk. Elhandelsbolaget Bixia, som Tekniska verken är största ägare i, samarbetar med ICA. Det ger en kontaktyta med cirka 4,3 miljoner ICAkortinnehavare, som kan teckna ett förmånligt elavtal med Bixia. Att ha ett varumärke som står för något och vårda det är också synnerligen viktigt i en digitaliserad värld, framhäver Charlotta Sund.