Omtanke 1
5C Att leva med ADHD 24/7 • Hjärnan, biologi, hor
moner och åldrande • Kroppslig, psykisk och sexuell hälsa • Att äga sin ADHD Lotta Borg Skoglund, forskare och överläkare Letterlife och SMART Psykiatri 16:00-16:50 VALBART PASS 6 6A Nya socialtjänstlagen – från lagtext till verksamhet! • Förberedelserna för den nya socialtjänstlagen pågår för fullt, men är kommunerna redo? 5D – DEL 2 Sexuella övergrepp – offer och förövare – samtalen • Att samtala med unga som har utsatt någon för sexuella övergrepp • Att samtala med unga som har utsatts för sexuella övergrepp • Träna på samtal med unga om sexuella ”erfarenheter” Annika Wassberg, socionom och har i 25 år har arbetat med barn och unga som begår sexuella övergrepp 5E Socialtjänstens arbete med stöd till avhoppare • Hur kan socialtjänsten arbeta med personer som vill lämna organiserad brottslighet? Hur ser en avhoppares väg ur kriminalitet ut? • Socialstyrelsen, Polismyndigheten, Kriminalvården och SiS har tillsammans med ett trettiotal kommuner arbetat med att utveckla stödet till avhoppare från kriminella, våldsbejakande extremistiska och hedersrelaterade miljöer. • Att identifiera och ge stöd för att få fler att lämna organiserad brottslighet Johanna Kumlin, enhetschef kunskapsstyrning för socialtjänsten, Socialstyrelsen 5F Verktyg för ett hållbart kvinnofridsarbete Män utsätter kvinnor för våld i Sveriges alla kommuner. Det är samhällets och kommunernas lagstadgade ansvar att våldsutsatta kvinnor och barn får det stöd och skydd de har rätt till! • Stödet och skydd kostar, och måste få kosta för att minska våldets allvarliga konsekvenser, garantera kvinnors och barns trygghet och rädda liv - Vilka vägar finns för arbetet med kvinnofrid i kommunernas pressade ekonomiska läge? • Hur kan fler kvinnor och barn beviljas skydd och stöd? Verktyg! Olga Persson, ordförande, Riksförbundet Unizon Åsa Witkowski, sakkunnig kvinnofrid, Riksförbundet Unizon 5G Att vända utvecklingen i socialt utsatta områden • Att förstå marginaliserade områden • Erfarenheter och lärdomar från praktiskt arbete • Både stuprör och samverkan • Vad krävs för att vända utvecklingen? Per-Olof Hallin, professor emeritus, Malmö Universitet • Vad krävs för att socialtjänstlagens intentioner ska bli verklighet och vilka är de bortglömda frågorna? Deltagare meddelas inom kort, Tidskrift Socionomen 6B Skolkuratorns individuella samtal med barn och ungdomar Forskning om skolkuratorns arbete med individuella samtal vilka kan innefatta hjälp till barn och ungdomar, som av olika anledningar lider av bland annat psykisk ohälsa, skolfrånvaro eller stress som gör att de inte kan nå avsedda mål i skolan • Hur beskriver skolkuratorer sina erfarenheter av svårigheter och möjligheter i samverkan med andra professioner i elevhälsoteamet? • Vad karaktäriserar det skolsociala arbetet med avseende på struktur, process och interventioner i skolkuratorns individuella samtal med barn? • Vad kännetecknar skolkuratorns individuella samtal utifrån ungdomarnas erfarenheter och uttryckta behov? Maria Kjellgren, aukt. socionom, leg. psykoterapeut, leg. hälso- och sjukvårdskurator, handledare, lärare i psykoterapi och doktorand vid Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet 6C Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer – erbjuder vi en jämlik social vård? • Olika typer av sårbarhet och strukturell diskriminering • Så kan våldet yttra sig – exempel på särskilt sårbara individer och grupper • Adekvat jämlik vård och stöd att erbjuda utifrån lagstiftning – och verklighet • Utredning utifrån lagstiftning och forskning Linn Moser Hällen, socionom, författare, handledare i psykosocialt arbete och grundläggande psykoterapi 6D Tidigt och samordnat arbete för barn och unga – att rusta för nya socialtjänstlagen • Med exemplen Tidiga samordnade insatser för barn och unga (TSI) och Skolsociala team (SST) beskrivs hur arbetet kan planeras, genomföras och följas upp • Hur ser läget ut i landet när det gäller Skolsociala team • Vilka framgångsfaktorer och fallgropar finns i det tidiga och samordnade arbetet? Kjerstin Bergman, projektledare TSI och SST, Socialstyrelsen Ebba Silfverstolpe Agardh, projektledare TSI och SST, Skolverket www.socionomdagarna.se