Omtanke 1
11E Socialtjänstens roll i arbetet med skolfrånva
rande barn och unga – skolsociala team som en väg framåt! I och med de utlysta stadsbidragen för Skolsociala team kommer frågor kring arbetssätt, organisation och förutsättningar att bli högaktuella för många kommuner runt om i landet. • Varför är samverkan mellan skola och socialtjänst av särskilt stor betydelse när det gäller skolfrånvarande barn och unga? • Vad är skolsociala team, vilken är socialtjänstens roll i dessa och hur främjas samarbetet mellan förvaltningarna av denna samverkansform? • Vilka är framgångsfaktorerna för att lyckas i arbetet med att hjälpa barn och unga tillbaka till en fungerande skolgång? • Erfarenheter från Stockholms stad Ia Sundberg Lax, specialist inom skolfrånvaroproblematik, Magelungen Sebastian Röhlke, psykolog, Magelungen Sofia Linder, utredare, Kompetenscenter barn och unga. Avdelningen för strategi och utveckling, Socialförvaltningen, Stockholms stad 11F Detta pass består av två 30 minuters föreläsningar Hur kan myndigheter och institutioner samarbeta för barnens bästa? • Förebyggande arbete ute i skolor • Stärkt samarbete mellan skola och socialtjänst • Extern samverkan för att tidigt möta barns och elevers behov Jessica Bengtsson-Kabranian, projektledare och föreläsare på barnrättsorganisationen Trygga Barnen. Hon har tidigare arbetat inom Barn- och ungdomspsykiatrin. Har en kandidat i psykologi och är steg-1 utbildad i psykoterapi, KBT, Marielle Jarlinius, projektledare på barnrättsorganisationen Trygga Barnen. Hon har egna erfarenheter av att växa upp med föräldrar som är beroende av alkohol och droger. -----------------------------------------------------------------------------------Hur ska skolorna motverka hedersförtrycket? Under de senaste fem åren har minst 538 barn blivit bortförda i en hedersrelaterad kontext. Mörkertalet befaras vara ännu större då det i dag saknas ett nationellt inrapporteringssystem för bortförda barn. Det handlar ofta om barn och unga som brutit mot familjens skadliga hedersnormer och värderingar, som bli bortförda av sina närmsta anhöriga i syfte att familjen/släkten ska bevara eller återupprätta sin heder • Skolan ofta en fristad - hur kan lärare fånga upp barn som de tror är utsatta för hedersnormer? • Vilka mekanismer är bra att känna till? • Hur ska skolan och socialtjänsten samverka bättre? Soleyman Ghasemiani, Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime 12C Att bidra till att stärka barnperspektivet i asyloch återvändandeprocessen i Sverige. – ”Barn i familj” – Strömsunds kommun Strömsunds kommun driver det treåriga projektet Barn i familj, finansierat av Asyl-, migrations- och integrationsfonden. Idag finns inga centrala aktörer som har ett ansvar för barnens omsorg under asyl- och återvändandeprocessen, på det sätt som en kommun finns för ensamkommande barn. Projektets fokus är att bidra till att alla barn i familj ska få sina behov och rättigheter tillgodosedda • Vikten av att tillämpa en helhetssyn som rör alla delar i asylprocessen • Hur påverkar de olika delarna varandra? • Erfarenheter hittills! Ylfva Wistrand, projektledare, pedagog inom språk och kultur med en bakgrund som behandlingsassistent, Strömsund kommun Anna Strömstedt, projektledare, varit verksam skolledare inom grund- och gymnasieskola i 11 år, Strömsund kommun Sanna Bodén, projektmedarbetare och kommunikatör med bakgrund inom tjänstedesign, Strömsund kommun 15:20-16:10 VALBART PASS 12 12A Framtidens första linjens socialtjänst • Socialt arbete i förändring med fokus på nära samverkan • Tidiga insatser kring förebyggande arbete för barn och unga • Utmaningar och möjligheter Anna Burton, Barn, unga och familjestöd, fokus första linjens socialtjänst, Arbetsmarknad-och socialförvaltningen, Lunds kommun 12B Borås stad Ungdomscentrum – brottsförebyggande med unga som riskerar att hamna i eller redan är i kriminalitet • Från stuprör till samverkan: Hur vi möter målgruppen tillsammans • Helhetssyn i praktiken: Kedjan som drar nytta av varandra • Att möta samhällsutvecklingen: Verktyg och metoder för utsatta områden Talare från Borås stad 11G Psykisk ohälsa och våldsbejakande extremism • Bland ensamagerande och salladsbar-extremism: Kan psykisk ohälsa spela en roll i vissa radikaliseringsprocesser? • Hur kan vi arbeta med personer som lider av psykisk ohälsa inom våldsbejakande extremistiska miljöer? Oskar Hagman, utredare, Center mot våldsbejakande extremism (CVE) 14:50-15:20 Eftermiddagskaffe och tid att besöka utställningen