Bumsen 1
BMW – en vild 90-åring som vårdar traditionerna!
1923 presenterade BMW sin första motorcykel i form av modellen R 32 och det innebär att företaget 2013 kan fira sin 90:e födelsedag. Aldrig tidigare har denna 90-åring varit så vild, galen och mer välmående än nu. Så har det dock inte alltid varit. TEXT HAGEN HOPP ML 2650962 & FOTO BMW PRESS Det stundande 90-årsfirandet började egentligen redan under Intermot i Köln i början av oktober 2012 då BMW presenterade den helt nykonstruerade och delvis vätskekylda R 1200 GS i 2013 års utförande. Någon månad senare fortsatte markeringen av födelsedagen, bl.a. nere på mc-mässan i Milano, där man visserligen bara visade upp en ”ny” modell i form av F 800 GT men inte bara antydde utan också lovade att under nästa år presentera en helt ny retromodell med den nuvarande lyftkylda boxermotorn som grund. Man släppte i samband med detta även nyheten om speciella 90-årsjubileumsutföranden av R 1200 RT/R/GSA samt en specialversion av K 1300 S. Som om denna inledning av 90-årsfirandet inte skulle räcka lanserades tidigare HP4-versionen av S 1000 RR, den vildaste racern på marknaden just nu! Vattenkylda boxern Låt oss börja och helt kort nämna litet om den nya vätskekylda GS:n. I förra numret av Bumsen presenterade vi i stora drag denna och på annan plats i denna Bumsen går vi litet djupare in på alla dess tekniska finesser. Självklart är denna nya boxermotor BMW:s stora 90-årspresent och naturligtvis kommer 16 BUMSEN 5 – 2012 motorn att användas i en mängd andra modeller under de kommande åren. Så, nog om detta just nu. Luftkyld retro Vi fortsätter dock med boxermotorn men håller oss nu till den än så länge högst aktuella luftkylda varianten. Uppenbarligen tänker BMW fortsätta att producera denna under ytterligare några år, det är ungefär så lång tid det tar att byta ut den nuvarande modellflottan från luft till vatten men det är inte den enda orsaken. På siluettbilden ovan ser vi en typ av retrohoj, med den nuvarande luftkylda boxern, som BMW tänker visa i sin helhet någon gång under jubileumsåret. Vad finns då att säga om denna hoj? Väldigt förenklat tror vi att man skulle kunna uttrycka det på så sätt att det i grunden skulle kunna vara en HP2 Megamoto med retroinspirerad 70-talstank, strålkastare, trådekerhjul, teleskopgaffel mm! En slags klassisk caféracer med en ensitsig fastbackdyna men i så fall med litet för högt styre. 130 hk-versionen är väl den enda rätta drivkällan. Frågan är väl bara om denna läckerbit blir en exklusiv 90-årsju