Bumsen 1
bileumsmodell eller om man skall kunna investera
i modellen några år framöver? Med all sannolikhet blir detta BMW:s sista luftkylda modell! 90-årsjubileumsmodeller De nuvarande modellerna av R 1200 RT/R/GSA kommer som speciella 90-årsjubileumsutföranden, vilket ni kan se på dessa bilder. I grova drag handlar det om en återhållsam färggivning i svart och grå/brunt/olivgrönt men med ett stänk av guld i gaffelben och bromsok. Självklart förgyller man modellen med ett speciellt mässingsemblem som tydligt påminner om födelsedagen. K-modellen fyller 30 år K 1300 S kommer under 2013 i en speciell röd/vit/grå lackvariant och även detta är en jubileumsmodell, här handlar det dock om att fira K-modellens födelse för 30 år sedan! HP4 Redan i somras presenterade BMW en specialversion av S 1000 RR som man helt enkelt kallar HP4. Detta är den första fyrcylindriga varianten på BMW:s exklusiva HP-tema. Tidigare fanns ju bara ett par boxermodeller. Med sin 169 kg torrvikt med race-ABS är HP4 för övrigt den lättaste fyrcylindriga 1 000 cc-maskinen på marknaden just nu. 193 hk hjälper till att skjuta i väg denna vilding till oanade raceupplevelser. På HP4 är allt litet uppstramat i både materialval och kvalitet jämfört mot en standard S 1000 RR, till detta får vi kanske återkomma till i en särskild artikel. Ny ”Gran Turismo”-modell F 800 GT heter den nya modellen i F-serien, den kommer att avlösa F 800 ST. Naturligtvis har man inte gjort det så enkel för sig att den nya GT:n bara försetts med en litet större och mer skyddande kåpa gentemot ST:n. Nej, här finns så mycket mer. Bl.a. har man förlängt baksvingen med 50 mm så att karaktären mer påminner om en touringcykel, den rena, tysta och pålitliga remdriften är dock kvar. Vidare har man tagit fram ett helt nytt packsystem med väskor, topbox o.s.v. Seriemässigt är den utrustad med det senaste ABS-systemet och som tillval finns det urkopplingsbara ASC (Automatic Stability Control). För första gången på en mellanklassmaskin erbjuder BMW också ESA-systemet (Electronic Suspension Adjustment) till F 800 GT:n. Motorn är den gamla pålitliga och nästintill vibrationsfria tvåcylindriga vätskekylda radmotorn på 798 cc, med fem hk mer än ST:n, vilket betyder 90 hk vid 8 000 varv. Framtiden Är detta då ”allt” som BMW har att erbjuda under 2013? Som om detta inte räckte tror vi faktiskt att de har ytterligare presentationer att offentliggöra. Det är litet väl tyst kring företagets encylindriga modeller och är det inte snart dags att använda den härliga sexcylindriga motorn till någonting mer? Vi tror att man kommer strippa sexan! 18 BUMSEN 5 – 2012