Bumsen 1
Stor cylinderdiameter ger plats för större ventil
er och därmed högre effekt. Men den komprimerade bränsle/luftblandningen skall också hinna förbrännas innan avgasventilen öppnar. Oförbrända gaser ger otillåtna avgasvärden. Inte godkänt! Hittills har BMW och andra löst det med dubbla tändstift. Bränsleblandningen antänds då på två ställen och hinner brinna färdigt. Även här är vattenboxern mycket välkonstruerad. Med insuget placerat ostört ovanpå topplocket har man åstadkommit en konstruktion/gasväxling som fungerar perfekt trots endast ett tändstift. Och med marginal för kommande varianter med högre effekt... flera boxermodeller. Man varierar bara bakramens utförande. Ramen har vidareutvecklats från nuvarande konstruktion såtillvida att den är styvare i den riktning styvhet är efterfrågad samt kan flexa mer där denna egenskap är viktig för vägkänslan. tryckare i överföringen kamaxel – ventil. Detta system använde BMW på de liggande radmotorerna. Ett system som både väger mycket och är produktionskostsamt. Vikt är också något man vill hålla lågt i ett ventilsystem. Vattenboxern har samma system som S 1000 RR, K 1300 och F 800, nämligen en liten lätt plåtsläpa som följer kamnocken och tar upp de sidokrafter som annars påverkat ventilskaftet negativt. Konstruktionen är mycket pålitlig även vid höga motorvarv. KOPPLINGEN Vattenboxern är utrustad med en stryktålig våtkoppling. Kopplingen är av typen ”slipper-gripper-koppling”. Detta innebär att kopplingen trots mjuka fjädrar förmår överföra ett högt moment utan att slira. De mjuka fjädrarna bidrar till ett lättmanövrerat kopplingshandtag. Detta var gripperfunktionen. Slipperfunktionen gör att kopplingen slirar en aning när man gör slarviga nedväxlingar, d.v.s. bakhjulet låser sig inte. Både kopplingsoch handbromsreglage är premiär för tyska MAGURA:s nya högklassiga reglage. Lätta, smäckra och i ett korrosionsbeständigt material. Kamaxlarna är indirekt kedjedrivna, d.v.s. kamkedjan driver ett kugghjul som sedan via två drev får kamaxlarna att rotera. Samma konstruktion på både vänster och höger cylinder. Konstruktionen tyder på att BMW förberett en framtida konstruktion med variabla ventiltider. Avgaskammen är försedd med en centrifugalkraftpåverkad ventillyftare. Avgasventilen står alltså något öppen vid startmotorvarvtal. Så fort motorn startar kopplas ventillyftaren bort. Fördelen är att startmotorn får ett lättare arbete. Både startmotor och batteri kan därmed göras mindre/lättare. Det märks att BMW Motorrad har full tillgång till bilsidans utvecklingsresurser – konkurrenterna ligger klart efter... TELELEVER BMW har under alla år fått kritik för att telelevergaffeln ger en sämre vägkänsla än konventionella teleskopgafflar. Man har nu gått kritikerna tillmötes och den nya telelevern dyker litet mera vid inbromsning. Detta skall enligt projektledaren märkas positivt vid inspirerad körning. VENTILMEKANISMEN Ventilerna är inte radiellt placerade som på hittillsvarande dubbelkamboxer. Ventiltallrikarna på vattenboxern sitter mycket flackt placerade i ett välutformat förbränningsrum. Japanerna använder fortfarande oftast traditionella ventil VÄXELLÅDAN Växellådan köps numer från Japan och inte från tyska GETRAG. Att det klonkar när man lägger i ettans växel är en bieffekt av våtkopplingen. Inget fel, bara helt naturligt i en osynkad växellåda. RAM Bakramen är numer skruvad till huvudramen. Detta av två skäl. Dels mycket billigare att reparera vid ev. vältskada, dels kan samma huvudram användas till BUMSEN 5 – 2012 35 BAKSVING Den nya vattenboxermotorn är kortare. Härigenom har baksvingen kunnat göras cirka 50 mm längre med bibehållet axelavstånd. Längre baksving ger bättre väghållning på ojämnt underlag. Uppskattas av grusbusar!