11_2020_JBF 1
aktuellt Rahel Belatchew. METSÄ WOOD VILL LYFTA T
RÄBYGGANDE Finska Metsä Wood utlyser arkitekttävlingen Urban Adaption för att öka intresset Fr v Peter Söderberg, projektledare på Nordbygg, lämnar över priset till Karl-Gunnar Karlsson, vd på Swerock. SWEROCK VINNER NORDBYGGS GULDMEDALJ Swerocks satsning på ECO-Betong har lovordats och nu har initiativet ärats med utmärkelsen Nordbyggs Guldmedalj 2020. Karl-Gunnar Karlsson, vd på Swerock, tror att ECO-Betong har fått stor uppmärksamhet tack vare att bra prestanda kombineras med minimering av C02-utsläpp. Betong där den energikrävande cementen delvis ersätts med slagg är en väl beprövad produkt internationellt och har många tekniska fördelar. Livslängden blir längre och beständigheten högre, den blir även tätare och mer motståndskraftig mot skadliga ämnen. ECO-Betong kan, beroende på typ av användningsområde, minska betongens klimatbelastning med upp till 50 procent. Swerock har via sitt dotterbolag Swecem investerat över 100 miljoner kronor i en fabrik i Oxelösund för att tillverka bindemedlet till ECO-Betong av masugnsslagg, som är en biprodukt från ståltillverkning. för storskaligt träbyggande. Prispotten på cirka 210 000 svenska kronor ska locka till idéer kring hållbart, kostnadseffektivt och anpassningsbart byggande. I tävlingen ska deltagarna utveckla en modulär och innovativ träkonstruktion. - En träkonstruktion kan lätt anpassas till olika situationer. Trä är anpassningsbart. Det är lätt att bygga med, men också att montera ned och bygga om i takt med förändrade behov, säger Rahel Belatchew, jurymedlem samt arkitekt och grundare av svenska Belatchew Arkitekter. Bakom tävlingen står Metsä Group, Aalto-universitetet och det finska miljödepartementet. Vinnarna presenteras i februari 2021. WOODY SPOLAR EGNA MÄRKESVAROR Woody Bygghandel har beslutat att inte satsa på egna märkesvaror utan kedjan kommer bara att marknadsföra välkända externa varumärken. - Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer. Istället kommer vi helt och hållet fokusera på att vara en starkast möjliga samarbetspartner till dessa, säger Woodys inköpschef Marie Thelin. I stället för att sälja egna märkesvaror kommer Woody att satsa på närproducerat för att stödja en hållbar utveckling. - Woody väljer att prioritera leverantörer och varumärken som fokuserar på hög kvalitet, miljömedvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utPeter Sjödahl och Marie Thelin. 10 JBF ■ 11-2020 veckling. Vi riktar oss dessutom till en medveten kundgrupp, där kvalitet i slutändan brukar väga tyngre än priset, säger Woodys vd Peter Sjödahl. Foto: Julia Dagnäs Foto: Camilla Lindqvist