11_2020_JBF 1
krönika Undran och reflektioner från en som börja
t tvivla Idéer, ord eller uttryck som präglar ungdomar, framtiden och optimism har alltid funnits och ibland även låtit trovärdiga eller möjliga. Det skall villigt erkännas att tvivel alltid präglat äldres och bakåtsträvares reaktioner inför förändringar som orsakats av innovationer och samhällsutveckling. DET GÄLLER ATT hänga med för att inte hängas ut. Idag frossas det i nya uttryck och idéer som logistiklager, kluster, fossilfritt, kontaktfritt, storstadsflykt, e-handel, 70-plussare, kontorslösa företag, företagslösa kontor, smygboendeisering, fake-news, gröna investeringar och butiksdöd, bara för att nämna några. Dagsländor eller dogmer? För att framstå som ”inne” och progressiv gäller det att ha PK-åsikt, som snabbt kan skifta beroende på aktuellt debattklimat. Liten tuva stjälper ofta stort lass Det är inte mycket som behövs för att kullkasta alla storvulna planer om framtiden. Oavsett hur vi vill att den skall te sig. För tillfället kan vi skylla på ett pyttelitet virus som inte ens syns i ett vanligt mikroskop. Det har tvingat varuströmmar att stanna, flyget att upphöra, samhällsfunktioner att kollapsa och statsöverhuvuden att falla. Ulf Norgren. Beredskapen är i dag inte mycket bättre än på medeltiden. Då tände man eldar för att få rök som skulle mota pesten. I dag ser vi på tv samma sak. Patruller sprider verkningslös rök och dimma för att lugna befolkningen. ... och så till handeln Man kan fråga sig hur länge gränshandeln i Norden skall hålla, eller Ikea:s affärsidé, Ullared, alla dessa köpcentra, PostNord, noll eller minusränta, för att nämna några nu svajande företeelser när köpvanor drastiskt förändras och det snabbt. Mellanhänder i olika former har succesivt eliminerats och producenterna engagerar sig direkt i handeln, vilket förutsätter ett kontinuerligt och ostört varuflöde. EU har underlättat genom att skapa möjligheter till tullfria transporter, samma valuta i köp- som tillverkningsland och ett accepterat anglosaxiskt varu- och IT-språk. 30 Men det dyker upp problem som sätter käppar i de hjul som skulle vara så effektiva. Inga direktleveranser utan i stället omlastning i enorma logistiklager till fordon som skall drivas – hur? Som trådbussar, med batteri, med vätgas, el i vägbanan, eller? Ingen vet. Redan har svenska företag börjat ta hem utlagd produktion. Coronans härjningar visar tydligt hur osäker och villrådig industrin blivit. När kommer infrastrukturen att finnas på plats i hela landet för all el som förändringarna kommer att kräva? Vårt nuvarande elnät är för klent för att förse den södra delen av landet med elenergi. Våra kärnkraftverk står overksamma, samtidigt som gasledningarna i Östersjön är en politisk fråga som ännu hindrar utnyttjande. Logistik eller panik Logistik är att flytta en vara praktiskt och billigt mellan två punkter men så nära användaren som möjligt och på den tid som mottagaren önskar – det vill säga ”Just in time”. Oavsett om det sker med flyg, båt, järnväg eller landsvägstransport krävs omlastningar som kostar och försenar. När allt är digitaliserat, automatiserat och helt beroende av obruten elförsörjning övergår snabbt logistik till panik när strömmen bryts och telekommunikationer, truckar och transporter stannar. Alla vet hur det är redan i dag om en enda fullastad långtradare får stopp och varorna inte kommer fram i tid. Det är naturligtvis lätt att uppfatta mig som negativ, bakåtsträvare och ej med min tid. Min förhoppning är att kunna mana till eftertanke hos var och en och ställa frågor som: Kan allt detta vara rätt? Är inte riskerna större än fördelarna? Är det verkligen värt kostnaden på längre sikt? Något bör vi väl redan ha lärt oss av pandemin. Trots eller på grund av Folkhälsomyndigheten. Ulf Norgren (En av oss 70+ som gör att världen ännu inte är fossilfri!) JBF ■ 11-2020