Marknad Örebro 1
ÖREBRO KOMMUN Jinan Al-Zuhairi tog emot ett diplo
m och en lådcykel till arbetsplatsen. TÄVLINGEN HEJA CYKELN ÄR AVGJORD FOTO: ÖREBRO KOMMUN/CREATIVE COMMONS ÖREBROS OFFENTLIGA TOALETTER HAR STÄNGT FOTO: RICHARD STRÖM Samtliga Örebros offentliga toaletter i centrala Örebro stängdes den 25 oktober. Beslutet togs av Tekniska nämndens ordförande tillsammans med Programnämnden för Social välfärd, Programnämnd Samhällsbyggnad i samråd med kommunens säkerhetsenhet. Beslutet tas av säkerhetsskäl. Sedan 2016 har Örebro haft öppna och avgiftsfria offentliga toaletter tillgängliga på flera ställen i centrala Örebro, som en service till invånare och turister. Toaletterna har dock i olika grad även blivit platser för skydd för kylan för personer utan hem. Kriminalitet och missbruk förekommer också, samt omfattande nedskräpning och förstörelse. – Det är beklagligt att vi inte kan erbjuda tillgängliga toaletter och vi har full förståelse för de konsekvenser det får, säger Anders Olsson, ordförande för Tekniska nämnden. Samtidigt, på grund av hur situationen på toaletterna är idag, är det ett helt nödvändigt beslut att ta. Här behöver vi tillsammans i kommunen fortsätta arbeta för att långsiktigt förändra situationen. – Det här är en trygghetsskapande åtgärd, säger Christina Lundin, samordnare brottsförebyggande frågor. Varje vecka får vi rapporter om de brott som begås i och omkring de offentliga toaletterna. Åtgärder som frekvent städning, tillfällig stängning av vissa toaletter, kameraövervakning samt väktarpatruller nattetid, har satts in sedan tidigare. Beslutet att låsa toaletterna gäller tills kommunen hittar långsiktiga lösningar för situationen på de offentliga toaletterna, ett arbete som nu pågår. Toaletterna kan komma att hållas öppna i samband med särskilda evenemang. Dessa toaletter stängdes den 25 oktober. Tekniska nämndens driftansvar: • Hamnplan: stängd dygnet runt • Järntorget: stängd dygnet runt • Våghustorget: stängd dygnet runt • Stadsparken: stängd dygnet runt • Skateparken: stängd enbart nattetid • Vivallakullen: stängd enbart nattetid • Toaletterna vid södra ingången till Resecentrum: stängt dygnet runt (beslutas av Stadsbyggnad) ® Under hösten har tävlingen Heja cykeln genomförts mellan ett antal företag i Örebro tätort. Tävlingens syfte har varit att få fler att välja cykeln som färdmedel till och från jobbet. Nu har en vinnare utsetts. Tävlingen Heja cykeln riktade sig till företag i Örebro tätort under perioden 20 september – 3 oktober. De tävlande fick ange sin startpunkt för att sedan tillsammans på arbetsplatsen samla poäng genom att cykelpendla till och från jobbet. Det företag som i slutet av tävlingsperioden hade samlat ihop flest poäng genom att ändra sina resvanor, hade chans att vinna en lеdcykel till arbetsplatsen. – Nu har vi räknat ihop resultaten och alla deltagare tillsammans har lyckats öka antalet dagar som cykeln använts som färdmedel till arbetsplatsen med mer än det dubbla. Det känns väldigt bra och vi hoppas verkligen att fler har upptäckt fördelarna med cykeln, säger Hanna Malm, trafikplanerare på Örebro kommun och delprojektledare inom EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan. Den arbetsplats som lyckades ändra sina resvanor mest var Cykelreturen, som blev både förvånade och glada när beskedet kom att de vunnit en lådcykel till arbetsplatsen: – Det känns jättekul! Jag önskar att en större grupp valde cykel istället för bil, för att minska bränsleförbränningen och därmed bevara vår miljö. Lådcykeln kommer att vara till stor nytta för oss i vår verksamhet, säger Jinan Al-Zuhairi från Cykelreturen. Ett bra val för klimat och hälsa I en stad av Örebros storlek blir det för varje år allt viktigare att minska koldioxidutsläppen. Samtidigt är det många örebroare som behöver ta sig till och från jobbet varje dag. – Ofta är det just de kortare resorna som kan bytas ut till ett mer hållbart transportmedel, till exempel om man har ett kort avstånd till jobbet. Om vi tillsammans försöker ändra våra resvanor kan vi göra en stor skillnad både för klimatet och vår egen hälsa. Genom den här tävlingen hoppas vi att fler har inspirerats till att faktiskt prova på att ta cykeln till jobbet, berättar Linnéa Lorinius, trafikplanerare på Örebro kommun och delprojektledare inom EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan. En del av projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan Örebro kommun ingår i ett treårigt EU-projekt, Fossilfritt 2030 – Rena resan, som drivs av Region Örebro län och vars syfte är att minska klimatpåverkan från resor i östra Mellansverige. Under våren 2021 växte bland annat markmålningar fram på två utvalda platser längs cykelstråket mellan centrum och universitetet, i samarbete med Open Art, för att locka fler att cykla i Örebro. Tävlingen Heja cykeln har varit ytterligare en del av EU-projektet. ® 44