Barnböcker 2017/2018 1
Nostalgi & nyskapande Barnradion öppnar vägen til
l litteraturen I radiostudion i Göteborg råder febril aktivitet. Vid mixerbordet sitter musikern och kompositören Kristina Issa fullt sysselsatt med musikläggningen till Sagor i barnradions sommarföljetong – Paddington. Den handlar om björnen Paddington som rest från Peru i en livbåt och anlänt alldeles ensam till London. Skådespelaren Björn Kjellman har läst in texten och nu återstår att lägga på musiken. Hur är det att göra musik som vänder sig till barn? På vilket sätt skiljer det sig från att skriva och komponera för vuxna? — Det är viktigt med balansen, säger Kristina Issa. — Det ska vara trallvänligt men det är viktigt att det inte blir för simpelt, att inte dumförklara lyssnaren. I musiken strävar Kristina Issa att gestalta grundtematiken i boken: äventyr, glädje och hopp men också vemod och hemlängtan. Paddington har rest långt hemifrån och hamnat på en okänd plats. Han känner sig liten och otrygg i den stora världen. – Det finns en fin kärna och värme i berättelsen, säger producenten Emilia Traneborn. Den handlar om att komma till ett nytt och främmande sammanhang, och att växa upp där. Också om att våga öppna dörren till det som är främmande. Jag visste redan när jag spelade in Björn Kjellman att musiken skulle få en stor roll i produktionen. Men det är först när jag har alla pusselbitarna: musiken, inläsningen och ljudeffekter, som jag kan börja redigera och det är då det blir magiskt. Sagor i barnradion gestaltar olika former av berättande, även bilderböcker. På redaktionen letar man efter berättelser, både nya och gamla och ibland helt nyskrivna, som har ett tilltal och en tematik som väcker nyfikenhet och intresse. Det är allt ifrån klassiker som Inger och Lasse Sandbergs Pulvret som fått ny skepnad i Olof Wretlings tolkning och med nyskriven musik av James Hollingworth till Elin Johanssons och Ellen Ekmans 22 20 bilderbok Veckan före barnbidraget. Både i val av verk och skådespelare eftersträvas mångfald, därför hörs också ofta olika varianter av svenska. – Att lyssna på en saga i radio är både magiskt och enkelt. Allt du behöver är ett par hörlurar. Sen kan du lyfta och flyga iväg. Du kan få uppleva en läskig, rolig eller varm berättelse, och förhoppningsvis känns världen lite mer spännande och förståelig, säger Linda Belanner exekutiv producent och samordnare för Barnradion och fortsätter: – För oss är det viktigt att barn får känna och växa. Det är grundläggande med hela vårt barnutbud: vi tänker just ”växa”, inte ”växa upp”. För en ovan läsare kan det ibland upplevas som skrämmande och exkluderande att närma sig litteraturen, böckernas värld kan kännas avlägsen. Lyssnandet kan på olika sätt ta bort hindren för läsning. Genom Barnradion kan man få en introduktion till litteratur för att sedan söka sig vidare på egen hand. Idag talas ofta om vikten av högläsning för barn – men för vissa föräldrar kan högläsning kännas mer krävande än lustfyllt. Barnradions program för olika åldrar kan skapa en gemensam men ändå unik lyssnings- och läsupplevelse och därmed öppna vägar till litteraturen. Lyssningen ger också föräldrar och barn ett alternativ till iPad-användning och tv-tittande. I Barnradion hörs inte bara röster på svenska: i det Magiska skrinet finns till exempel nyskrivna och översatta sagor och berättelser på de fem minoritetsspråken: finska, jiddisch, meänkiäli, romani och samiska. – Alla barn måste få höra sig själva återberättas, säger Linda Belanner. Zoi Santikos Lyssna på Barnradion på FM eller närsomhelst via webben eller appen Sveriges Radio Play. Foto: Anna von Brömssen