Barnböcker 2017/2018 1
"Det hände något när ni var här. Efter det får in
te storasyster ha sin boklåda i fred!" JENNY LINDFORS, MAMMA TILL JOHANNES 6 MÅNADER Hallå Astrid Frylmark, logoped… …Berätta hur ett språk byggs! Under de första levnadsåren grundläggs alla viktiga delar i språket. Därför är det så viktigt att det barnet tidigt får språklig stimulans. Det kommer att underlätta konsten att läsa och skriva, och längre fram en språkförmåga för att kunna delta i samhällslivet. Därför är Bokstart så viktigt. – När man tänker på barns språkutveckling är det lätt att fokusera på talet. Men språk innehåller så mycket mer; att omvandla en tanke till ord och text, förstå och tolka andra, satsmelodi, betoning och flyt, säger Astrid Frylmark. Ord- och begreppsförrådet intar en särställning. Barn bygger upp ett lexikon som växer hela livet och som ofta börjar med orden mamma och pappa. Genom att den empatiska förmågan utvecklas parallellt lär sig barnet gradvis att anpassa språket till olika situationer, förstå ordvitsar, reda ut missförstånd och inte minst att läsa och lyssna mellan raderna. – De flesta barn i världen lever i flerspråkiga miljöer, vilket bara är en fördel. Barn som växer upp med flera språk är tidigare med abstrakt tänkande och språklig medvetenhet. Läsningen brukar delas upp i avkodning och förståelse. Båda behövs, i en kombination. Avkodningen automatiseras under de första skolåren medan läsförståelsen utvecklas hela livet. – Genom att leka med språkljud i rim och ramsor hör barnet skillnader och underlättar avkodningen. Vid dyslexi är det just avkodningen som vållar problem. Språklig stimulans är inte begränsad till böckernas värld. När vi ger barnet uppmärksamhet, tittar, lyssnar och visar vår mentala närvaro, utvecklar vi språket. – Vuxna har många gånger för bråttom, barnet behöver tid för att tänka ut och formulera vad de vill berätta, avslutar Astrid Frylmark. Astrids tips 0 år Småprata med barnet när du sköter det, då får barnet ord på världen runt omkring. Första pekboken kan vara inplastade bilder på föräldrar och syskon. Eller en liknande fotosamling i telefonen. 1 år Efter 1-årsdagen börjar barnet att gå – och upptäcker världen! Prata om stort och smått, både ute och inne. 2–3 år Spela enkla spel och lägg pussel med 2-åringen. Prata om bilden som växer fram. Nu är det dags för godnattsagor. Många barn är förtjusta i faktaböcker och föremål som ska benämnas, som olika sorters lastbilar och djur. 4–6 år Ungar i denna ålder har fantasi i överflöd. Hjälp barnet att utveckla fantasin, men också att skilja på fantasi och verklighet. Nu vill barnet höra sagor med mycket text, och inte nödvändigtvis med bilder, eftersom det skapar inre bilder själv. 7 Foto: Stefan Wrenfelt