Kingsize 1
I vissa sammanhang brukar man prata om den gamla
sportklyschan att saker är ett ”maraton och inte en sprint”.. Det vill säga; den långsiktiga ambitionen övervinner ofta den kortsiktiga. Men i Nápoles fall har framgången kommit på rekordtid, trots att hon själv är långt ifrån mållinjen. Som för så många andra musikskapare och kreatörer har coronapandemin satt ett avtryck och saker och ting har inte riktigt blivit som hon föreställt sig – på både gott och ont. – Jag släppte ju min första låt i februari 2020, så det var precis innan allting. Jag har alltid tyckt om att stå på scen och gjort det på olika sätt, vare sig det varit som dj, bakgrundssångerska, artist eller dansare. Så det var något jag kände skulle bli en stor grej för mig men, men då blev det ju ingenting. Alltså verkligen ingenting. Så det har varit jättekonstigt. Första året kändes det okej, för då kändes det som att folk tog in mina låtar på ett annat sätt. Men det här året har det märkts ekonomiskt och man tänker på saker som hade kunnat hända i år… Sommaren 2021 var tänkt att bli en uppbokad period för Nápoles. För även om de flesta festivalerna var tidiga med att ställa in och ställa om, hade hon säkerligen varit ett hett namn för livesatsningar som den i Hagaparken – och inte minst egna LadiesLoveHipHop-festivalen i slutet av augusti. Ett evenemang som tyvärr fick ställas in kort innan startskottet på grund av inreseförbud för flera akter från Storbritannien. Nápoles, eller Linda Napoles Sokolova som hon egentligen heter, har rötter från både Kuba och Ryssland. Redan som åttaåring började hon besöka sin kubanska del av släkten och föll direkt för kulturen och människorna. Det levande, genuina och spontana. – Vi var där varje sommar i två månader och jag blev helt mesmerized av min släkt och alla människor där. En kväll kunde det plötsligt bli ett block party i vårt kvarter och hela gatan stängdes ner. Så jag såg såna grejer hela tiden och det inspirerade mig så mycket. Jag ville vara som dom, snacka som dom, dansa som dom… allting. Det var då det började på riktigt tror jag. Så när jag kom hem till Sverige varje år så försökte jag hitta min plats med det i Sverige. Jag började med dans och sången kom jag i gång med på riktigt i Joyful Noise. Tensta Gospels ungdomskör leddes då av Dinah Yonas Manna, känd som en medlemmarna i trion The Mamas som vann Melodifestivalen 2020. Och just gospeln ligger till grund för mycket i Nápoles numera blomstrande karriär som artist. – Hon var så duktig och det var så kul att få sjunga med andra ungdomar. Det var så på riktigt, för gospel är ju verkligen på riktigt. Jag kan ändå säga att jag fått det djupa från gospeln och körerna. Det är inte bara att sjunga utan man måste känna det också. Jag tror absolut inte att min musik hade låtit som den gör om det inte vore för gospeln. De sena tonåren präglades av kreativa drömmar och umgänget med vänner bestod allt som oftast av dans, sång och experimenterande med musik. Mest på skoj, men ändå med en undermedveten När det kommer till musik har jag alltid varit ganska självsäker. önskan om något mer. Tillsammans med barndomsvännen Rebecca Tegegne började hon dj:a och kort efter anslöt även Nataša Marijana och saker började hända. 2014 startades LadiesLoveHipHop som ett dj-kollektiv och klubbkoncept för att fylla luckan de identifierade inom Stockholms klubbliv – både vad gäller musikaliskt innehåll och kvinnlig representation. En period hon minns tillbaka på med glädje och som också blev vägen tillbaka till det egna skapandet. – Det var jättekul, för jag hade slutat med dans och sången. Jag hade lagt av med allting när jag var typ 19. Men jag visste inom mig att jag behövde göra något med musik och då blev det att ”okej, nu dj:ar jag då”. Så det var jättekul att göra och efter att Nataša kom in i bilden så började det hända grejer. Vi såg att det gick att göra saker och att det vi gjorde ledde till saker. Det var väldigt… empowering, eller vad man ska säga. Sen hittade jag tillbaka till musiken tack vare det. Varför slutade du? – Det var runt gymnasietiderna. Vi började gå ut och jag hade inte samma tid längre, haha. Det är ju ofta då det tar slut för många som idrottar och det var typ det som hände. Nápoles berättar att hon fastnade i ett stadie där hon var bra på både dans och sång, men att det sista steget inte riktigt gick att nå – åtminstone inte än. Som en person som är både eftertänksam och medveten om sin omgivning är det inte alltid så lätt att släppa kontrollen, något som på många sätt krävdes inom favoritdansstilarna house och hiphop. – Exakt, absolut. Jag har alltid varit en person som analyserar och tänker väldigt mycket. Så det var ju det som var det jag inte kunde. Jag kunde inte släppa allt och bara köra. När jag insåg att det var någonting som jag behövde, eller som jag ville, bli bättre på – det var då som dom här andra bitarna föll plats mer och mer. Det är därför det är så viktigt för mig och varför jag gillar att sjunga om det, för att det är en viktig påminnelse för mig hela tiden. Att varva ner, ta det lugnt, vara i nuet. Det är min grej, typ. Men att hitta sin stil, sitt sound och det man vill få ut som artist är som bekant inget som händer över en natt. De första låtarna som Nápoles komponerade ihop var enligt henne själv ”vanliga, jättetråkiga NR 4, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 31 WWW.KINGSIZEMAG.SE