Kingsize 1
25 ÅR Absent Minded ”Extreme Paranoia In Stocktow
n” (Breakin Bread/Sonet Grammofon) Releasedatum: 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”Majestic Flow” / Mic Muladoe på ”Stocktown” / ”Topics” Ett av de bästa albumen inom svensk hiphop. Någonsin. Punkt slut. När ADL gav ut det här albumet var han i någon form av särställning inom svensk hiphop, där hans inspelningar och freestyles höll en mycket högre nivå än det mesta som gavs ut på den svenska hiphopscenen. Skivbolaget Breakin Bread visade fingertoppskänsla och stod bakom en okommersiell, avskalad och solid skildring av svensk hiphop anno 1995-ish, med socialrealistiska beskrivningar som hade stor igenkänning för hiphopskallar i Stockholm med omnejd. ADL fick dessutom finfin assistans i mickbåset av Mic Muladoe, Buck, Skinny, D-Sharp och Richie Pasta aka Swingfly. Albumet visade med all önskvärd tydlighet att svensk hiphop kunde hålla fortet på det engelska språket. En milstolpe inom svensk hiphop i paritet med The Latin Kings banbrytande verk. The Roots ”Illadelph Halflife” (Geffen Records) Releasedatum: 24 september 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”What They Do” / Q-Tip på ”Ital” / ”Clones” När Philadelphia-gruppen gjorde återkomst, efter genombrottet med ”Do You Want More?!!!??!”, var det med en klart mer varierad ljudbild. Black Thought anförde albumet bakom micken i vanlig ordning, med benägen assistans av Malik B, Dice Raw och väl valda gäster. På skivan gick det även att skönja konturerna av det löst sammansatta kollektivet Soulquarians (The Roots, Common, D’Angelo m. fl.). Första singeln ”Clones” anslog tonen, med skarpsynt kritik av den kontemporära hiphopscenen i mitten av 90-talet. Albumets mest omskrivna låt, ”What They Do”, erbjöd en sarkastisk musikvideo som med all önskvärd tydlighet satte fingret på problematiken kring den alltmer kommersiella, glorifierande och substanslösa rap som pockade på lyssnarnas uppmärksamhet. Ras Kass ”Soul On Ice” (Priority Records) Releasedatum: 1 oktober 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”The Evil That Men Do” / Coolio på ”Drama” / ”Marinatin” I början av 90-talet gjorde Los Angeles-rapparen Ras Kass sig ett namn på undergroundscenen, bland annat med radioframträdanden hos Sway & Tech och på ”Wake Up Show Anthem 94” (med Nas, Lauryn Hill, Chino XL, Organized Konfusion och Saafir). Han blev signad till Priority Records och gav ut debutalbumet hösten 1996, inspirerat av boken med samma titel av Eldridge Cleaver. Textmässigt var skivan genomgående problematiserande kring rasism, religion, vetenskap och sociala problem, med ömsom tillbakalutad och avskalad produktion signerad av västkustveteranerna Bird, Flip och Vooduu. Albumet nådde inga listplaceringar och Diamond D-remixen av titelspåret, tillika musikvideon, kom att bli albumets mest spelade på radio och TV under tidsperioden. Jeru The Damaja ”Wrath Of The Math” (???) Releasedatum: 15 oktober 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”Me Or The Papes” / Afu-Ra på ”Physical Stamina” / ”Too Perverted” Efter 1994-debuten med “The Sun Rises In The East” fortsatte Brooklyn-MC:n Jeru på det beprövade receptet med DJ Premier bakom produktionen. Preemo levererade i vanlig ordning sitt hyllade signatursound med klippta samplingar och benhårda trummor. Tematiskt fortsatte även Jeru på inslaget spår och ifrågasatte den tilltagande kommersiella glidningen bland rappare, med sylvasst kritiska ”Ya Playin Yaself”. I fodralet stod det att läsa: “This album was created to SAVE hip-hop and the minds of the people who listen to it.”. Med vassa armbågar riktade han även dissar specifikt mot Biggie, Foxy Brown och Bad Boy på ”One Day”, medan The Fugees fick sig rejäla kängor på ”Black Cowboys”. Efter denna skiva tappade karriären fart och han är numera baserad i Berlin, Tyskland. Xzibit ”At The Speed Of Life” (Loud Records) Releasedatum: 15 oktober 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”Paparazzi” / Tash på “Bird’s Eye View” / ”The Foundation” För den som följde Tha Alkaholiks och King Tee under början/mitten av 90-talet, var Xzibits snabbt växande popularitet och sologenombrott ingen överraskning. Alvin Joyners unika röst och ärliga uttryck kom sig väl till pass på beats av E-Swift, Thayod Ausar, DJ Muggs och Diamond D. Efter att debutalbumet släppts på kvalitetsgaranten Loud kom det stora genombrottet, både i USA och internationellt, med hitlåten ”Paparazzi”. Även detta var självfallet en reaktion på den kommersiella hiphopscenens framväxt, där rappare låtsades leva ut ett liv av en superstjärna med lånade bilar och hus. På albumet visade han upp en konceptuell bredd, där wordplay och bars samsades med insiktsfulla rader om familj, karriär och vänskap. Trots ett flertal album därefter, står sig detta verk som hans kanske bästa i karriären. Ghostface Killah ”Ironman” (Epic Records) Releasedatum: 29 oktober 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”Fish” / Inspektah Deck på ”Assassination Day” / ”The Faster Blade” Först tre år efter Wu-Tang Clans ikoniska debutalbum kom Ghostface Killahs officiella solodebut, efter att han medverkade flitigt på Raekwons ”Only Built 4 Cuban Linx” året dessförinnan. Även har var resten av klanen involverade på flera håll och kanter, med flera samarbeten där Raekwon och Cappadonna medverkade. Den omåttligt produktiva RZA stod för beats på alla albumspår, sånär som på True Master-signerade ”Fish”. Textmässigt visade Ghostface upp sitt klassiska historieberättande men även en mer sårbar sida på låten ”All I Got Is You”, tillägnad hans mamma. Wu-hajpen gjorde att skivan faktiskt nådde andraplatsen på Billboard 200-listan och sålde hundratusentals fysiska ex. Skivan tar definitivt plats bland de mest uppskattade soloprojekten från klanens massiva diskografi. NR 4, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 61