Kingsize 1
Partnerpodcast: Gatuslang Pontus Gustavsson Jorge
Jimenez / Pixabay HUR KUNDE ÄKTHET BLI ETT SKÄLLSORD? Podcasten Gatuslang har tagit sitt namn från den klassiska låten “Gatuslang” av Ken Ring över ett Collén & Webb-beat. Det är också i den här eran som mycket av programmet tar avstamp. Gatuslang är ett program med ren passion för svensk hiphop. När jag växte upp i hiphopens 90-tal var ”keep it real” eller ”håll det äkta” centrala begrepp i både den amerikanska och i den svenska hiphopen. Det kunde aktualiseras i låtar från Jamal och Miilkbone som båda släppte varsin låt vid namn ”Keep It Real” (1995) men också i till exempel Petters ”Äkta” (1998) fram till dagens modernare exempel i OPs ”Äkta shit som Koran” (2018). Även om det ibland kunde vara ett oklart begrepp och ibland ifrågasatt handlade det centralt om att vara sig själv och inte spela någonting man inte var. Att vara genuin, ärlig och opåverkad i sin konst bortom kommersialism och det motsatta begreppet ”sell out”. Det var ofta nån som checkade dig och du kunde inte på samma sätt ljuga och komma undan med fiktiva berättelser om de inte var uppenbart påhittade eller du intog en persona eller karaktär. Den här texten har också släktskap med den jag skrev om urvattningen av Fevens 10 budord i Kingsize Magazine nummer 5, 2020. För om inga regler eller riktmärken för vad hiphop är finns, var hamnar vi då? De handlar inte om att vara bakåtsträvande och konservativ. Det handlar om 56 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2021 respekt för historien och att skaffa sig kunskap om kulturen samtidigt som du självklart måste få vara progressiv och blicka framåt i ditt skapande och stil. Urholkningen och separationen av hiphopens fyra element kan ofta härledas till ekonomiska krafter men också till teknikutveckling. Rapmusiken har blivit störst och idag nästan synonym med hiphop. Men då glömmer man också de vitala elementen dans och graffiti som i högsta grad är levande idag, speciellt om man ser globalt. DJ-kulturen har en centralare och större plats än någonsin även om två skivspelare, en mixer och en back vinylskivor blivit en alltmer sällan skådad undergroundkultur. Där skicklighet bakom skivtallrikar fått lämna plats åt Serato-mp3or och influenser-selfies på sociala medier. Jag delade nyligen ett intressant och poängsäkert citat på Instagram med texten ”Fake has become so acceptable that people get offended when you keep it real.”. Folk som håller sig fast vid budord, de fyra elementen och värderar hiphopens hantverk blir hånade och kallade för mossiga och dammiga. Där artister som tidigare varit renläriga idag låter andra skriva ens texter och ohämmat flörtar med den nya generationen via sitt sound och sina gästspel för att hålla sig relevanta. Nyligen kunde man också se och höra hur Per Sinding Larsen, som en av Sveriges ledande musikjournalister, mitt under pågående strider i Afghanistan likna hiphoppuritaner med talibaner. Det är sorgligt för det spär också på bilden av äkthet och kulturvärnare som ärkekonservativa galningar. Det är uppenbart att hiphopkulturen behöver mindre hiphopturister och i stället fler som tar kulturen på allvar och vill lyfta alla dess aspekter av den. För som det ser ut nu har hiphopen hamnat alldeles för långt ifrån en förenad familj i fred, kärlek och förståelse utan våld och det släktskap som Fjärde Världen så vackert målade upp på sin låt ”Brödraskap” för 20 år sedan. Så med det sagt, sluta använda äkthet som om det vore någonting negativt. Om du definierar dig som en hiphopare se till att värna om kulturen och var stolt över dig själv och dina rötter. WWW.KINGSIZEMAG.SE