Kingsize 1
Partner: Fryshuset Sabina Mariasdotter ”DET MÅSTE
BLI MER MÅNGFALD I MUSIKBRANSCHEN I SVERIGE. DET SKA FINNAS PLATTFORMAR OCH LIKA MÖJLIGHETER FÖR ALLA” Hur är det att försöka slå sig in i en bransch som domineras av vassa armbågar och vikten av att ha rätt nätverk? Vi intervjuade tre unga blivande artistmanagers om deras drömmar, utmaningar och hur de nu gör sig redo för att ta sin passion till nästa nivå. Vad krävs om man som ung musiker vill steppa upp i sin musikkarriär? Emma: Det finns massa möjligheter, men det största problemet är nog att man inte vet hur man ska hantera och sortera dem. Vem som har ens bästa intresse at heart. Musikbranschen är väldigt komplicerad. Zablon: Och har du ingen som kan guida dig måste du lära dig allt själv. Jag hade turen och fick lära mig producering genom Fryshuset i Husby. Det jag lärt mig sprider jag vidare till mina kompisar och folk i trakten som vill prodda. Kommer göra samma sak när jag gått klart managerprogrammet. Chadi: Jag ska vara helt ärlig, jag har inte sagt till någon att jag vill hålla på med musik och management på professionell nivå. Det var länge något vi bara skojade om. Det var först när jag fick frågan från Fryshuset om jag inte var intresserad att gå en utbildning som jag började tänka att jag kanske kan göra något med det här. Men visst kommer det bli utmaningar på vägen. Är ni vana vid att stöta på utmaningar för att få utöva er passion? E: Plattformen för svarta kvinnor i musikbranschen i Sverige är extremt liten. För rappare och pop är scenen stor men när det kommer till RnB och svarta tjejer så finns det så lite space för oss! Jag vill skapa en plattform där vi som svarta tjejer kan känna att vår kreativitet får flöda och vår musik bli hörd. En plats att uttrycka oss på. Z: Att vara från förorten innebär flera utmaningar. Det finns inte så många studios i närheten så folk här ute får inte möjligheterna de skulle behöva. Tillgången och platsen betyder allt för att få hitta din passion och för att kunna utvecklas. C: De gånger man tar chansen att göra något så blir man direkt placerad i ett visst fack. Man får höra att ”Alla i orten vill bli rappare, du är säkert en av dem”. Så även om du har talang så är det inte säkert att du får visa upp den. Därför vill jag bli en bra manager, för att hjälpa till att få upp mer talang till ytan. E: Det måste bli mer mångfald i musikbranschen i Sverige. Det ska finnas plattformar och lika möjligheter för alla. Nu ska ni alla gå Music Management Academy, en managerutbildning i Fryshusets och Grammis regi. Varför sökte ni er dit? Z: Som musikproducent måste du också kunna hjälpa självständiga artister med manager och släpp. Hittills har jag lärt mig från andra artister och producenter, med en utbildning kommer jag känna mig tryggare, mer professionell. Det var Mike på Fryshuset i Husby som tipsade mig. Han tar oss alltid på allvar och har hjälpt oss jättemycket. E: Jag är i en fas där jag släpper ny musik och blir kontaktad av folk. Då behöver jag veta hur jag ska ta hand om mig själv och personerna runt omkring mig. För mig är det också viktigt att vara en förebild för andra up and coming artister, som kämpar som jag. C: Den här utbildningen ger mig möjlighet att verkligen testa drömmen jag har om att ta hand om talangfulla artister. Det blir första steget mot mitt mål att hjälpa dem framåt i musikbranschdjungeln. Vilka är era förebilder? E: TLC, Destinys Child. Och Nipsy Hussle. Hans mentalitet och tankesätt har definitivt inspirerat mig. Han förespråkar att man ska äga sin egen musik, göra det själv. Z: Jag har många personer jag ser upp till, särskilt i min omgivning. Personer som kommer från botten, och inte haft tillgång till t.ex studios, men som ändå krigat sig hela vägen upp. C: Jag har ingen särskild men jag gillar att se förändring för personer som inte haft någonting, där andra sagt att de aldrig kommer klara det, att de borde glömma musiken, som sen når sitt mål trots allt. Managerutbildningen Music Management Academy är en del av Fryshuset och Grammis initiativ Grammis+Fryshuset+You som vill skapa förutsättningar för nästa generations unga att ta sig in i musikbranschen, oavsett postnummer, kön eller hudfärg. Utbildningen består av totalt åtta stycken fysiska träffar på Fryshuset i Hammarby sjöstad, med start september 2021 till april 2022. Dessutom kommer det att arrangeras två fullspäckade inspirationsdagar helgen den 13-14 november på Fryshuset i Hammarby sjöstad. Bland annat kommer vi presentera workshops, showcases, panelsamtal, popup-studios, master classes och A&Rs, och andra representanter från musikbranschen att vara på plats. Läs mer på www.grammisfryshuset.se eller Instagram @grammisfryshuset // @fryshusetsthlm.