Vårdfokus Ordföranden
Vårdfokus Långtidssjuk i Covid
Vårdfokus Aktuellt
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Från en kris till en annan
Vårdfokus Tvingad tvist
Vårdfokus Etiska vägväl
Vårdfokus Utredda fall
Vårdfokus Hur låter du?
KOMMUNIKATION samtidigt som meningarna uttalades
fortare än vanligt. Budskapet bestod oftast av medicinsk information. ”Du hade en skada i vänster arm. Vi såg att det fanns bakterier i såret.” — Det var en tydlig envägskommunikation. I mina anteckningar har jag noterat att sjuksköterskan gärna stod upp bredvid sängen. Just detta kallar jag den medicinska rösten, och den var förstås väldigt vanlig på den medicinska avdelningen. Men ofta märkte Anette Johnsson hur tonfallet plötsligt skiftade. Rösten blev mer varierad, vänlig och inkännande. Detta beskriver hon som omvårdnadsrösten, där sjuksköterskan lyssnade och repeterade det patienten sa. I stället för att hålla sig inom sjukhusets väggar kunde man prata om patientens bakgrund eller om situationen hemma. Enligt noteringarna satte sig sjuksköterskan ofta på huk invid sängen och försökte fånga patientens blick. — Om de befann sig i dagrummet, och patienten satt i en stol, böjde sig sjuksköterskan fram för att söka ögonkontakt. EN TREDJE VARIANT som ibland dök upp, var den pedagogiska rösten. Även denna var vänlig, men samtidigt mer förklarande och lärande, och innehöll många öppna frågor. Vid dessa tillfällen tog sjuksköterskan gärna stolen och satte sig intill sängen, beredd att samtala för att nå fram till en konstruktiv lösning. Slutligen fanns en fjärde röst, som visserligen inte hördes så ofta på avdelningen, men som kunde lämna ett missljudande eko efter sig. Det ”Genom att bli mer medveten om rösterna kan man balansera de tre första och kanske också försöka undvika den fjärde, maktrösten.” var maktrösten, ett distanserat och exkluderande tonfall där sjuksköterskan pratade rakt över huvudet på patienten. — Jag minns särskilt ett tillfälle när sjuksköterskan och en närstående stod på varsin sida om sängen. Patienten var runt hundra år gammal och hade ingen kraft att bryta igenom samtalet. Till slut sa patienten svagt: ”Jag kan inte andas!” 40 för att få uppmärksamhet. Det var jobbigt att se. Rösterna kunde växla under ett och samma möte och hängde samman med vad som skulle förmedlas. Men Anette Johnsson kunde också notera andra faktorer som påverkade valet av röst, som invanda rutiner och arbetsmiljö. I tider med överbeläggningar och personalbrist kan det vara svårare att sätta sig på en stol eller på huk och plocka fram den pedagogiska rösten eller omvård”För min egen del har studien om rösterna varit en ögonöppnare”, säger Anette Johnsson. Hon har en mångårig bakgrund som sjuksköterska och har nu lagt fram sin doktorsavhandling vid Högskolan Väst. FOTO: ANDREAS BORG nadsrösten, konstaterar hon. — Men det är också en fråga om personlighet. Vissa sjuksköterskor använde en typ av röst oftare än andra. Rösterna, menar hon, ska förstås som en metafor för ett förhållningssätt eller en kommunikationsstil sjuksköterskan använder. VID EFTERFÖLJANDE samtal var sjuksköterskorna inte särskilt medvetna om de olika tonfallen. De flesta menade att de gjorde så gott de kunde och att de alltid försökte sätta patienten i centrum. Patienterna, däremot, snappade ofta upp skiftningarna. Särskilt minns Anette Johnsson ett samtal hon hade med en äldre man, som drabbats av ett stort bensår. — Han sa: ”Jag förstår inte vad sjuksköterskan säger, för hon använder så modernt språk. Hon pratar så fort att jag inte hänger med.” När jag gick tillbaka och lyssnade på inspelningen av mötet så hade han ju rätt. Sjuksköterskan använde sin medicinska röst och talade väldigt snabbt. Anette Johnsson menar att man som sjuksköterska behöver använda de olika rösterna vid olika tillfällen. Men genom att bli mer medveten om dem kan man balansera de tre första och kanske också försöka undvika den fjärde, maktrösten. FÖR EGEN DEL har hennes olika studier om vårdrelationen och kommunikationen varit något av en ögonöppnare. Hon konstaterar att hon nog omedvetet använt de olika rösterna VÅRDFOKUS. NUMMER ETT 2021
Vårdfokus Extra: Barnmorska
Vårdfokus Extra: Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Extra: Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Extra: Sjuksköterska
Vårdfokus Student
Vårdfokus Ledarskap
Vårdfokus Läs & lyssna
Vårdfokus Korsord
Vårdfokus Medlemssidor