JBF_3_2023 1
Mässan drog under sina två dagar till sig 3 403 b
esökare. kedjan. Jens Landén från Infobric kunde visa exempel på hur digitalisering även här kan spela en viktig roll. En annan känslig fråga ställdes till branschen: Göder du den organiserade brottsligheten? Jessica Löfström grundare av Ansvar Säkerhet, Mattias Eklöf, operativ chef på Ansvar Säkerhet och med bakgrund som gränspolis och underrättelsearbete, gav tillsammans med Klas Friberg, före detta chef för säkerhetspolisen fram aspekter från insidan av denna fråga. Landets förmodligen mest kände arkitekt Gert Wingårdh bidrog med framåtblickar och inspiration genom att berätta om de enligt hans mening bästa byggena. Givetvis med nytänkande inom hållbarhet i fokus. Hur vi kan skapa en marknad för återbruk drog också till sig stort intresse. I den paneldebatten deltog brand andra Business region, Bruksspecialisten, Fastighetsförvaltarutbildningen, Circular Transition, Stena Stål och Stena Fastigheter. Takstolsspecialisten Derome visade upp sin fackverksbalk, en konstruktion i trä för lägre klimatavtryck. – Våra balkar klarar längre spännvidder än traditionella bjälklag och ger därför större frihet i konstruktionen, förklarade Malin Bengtsson på Derome. Den öppna konstruktionen gör det lättare att isolera och dra och gömma installationer. SKYDDSUTRUSTNING OCH KLÄDER fick stor plats på mässsan. Just nu verkar svart och neongult vara det som gäller. Reflexerna ha mjukats upp för att bli mer följsamma mot kroppen och minskat något i omfång. Nya typer av tyg har försetts med reflex-egenskaper vilket säkert alla klädskapare är mycket tacksamma för. Ahsell visade upp sin nya klädkollektion. – Nej, allt måste inte vara neongult och det finns en ökande efterfrågan på kläder i traditionell stil berättade Daniel Skoog, säljare på Ahlsell och visade en varm uteskjorta med 14 Gson Europes produktchef Anton Carlestav. klassiskt rutmönster. Den blå snickarbyxan med hängslen kommer nog inte tillbaka. Det funktionella med alla nya och mer praktiska material än bomull har kommit för att stanna. Men vi märker att yrkesfolk också vill att det ska se snyggt ut. Yrkesidentiteten som förr satt i arbetskläderna har försvunnit. När såg man en snickarskjorta senast? Men kläderna har fått en ny funktion som kommunikationskanal gentemot kunder och allmänhet. – Det är inte enbart det funktionella som gäller längre, företagsprofilering kommer alltmer. Man vill se snygg ut på jobbet och samtidigt visa sin identitet och tillhörighet, förklarade Sofie Reismer på Mercus Yrkeskläder. DIGITALISERING ÄR VÄL bra, men verktyg är ändå alltid verktyg. Så lät det i Gsons monter: – Därför ska man inte vänta sig innovationer i vårt sortiment, sade Gson Europes produktchef Anton Carlestav. Vi arbetar istället med kvalitet och vill visa hur våra verktyg kvalitativt står sig i konkurrensens jämfört med tillverkare som inte alltid har det i fokus. JBF ■ 3-2023