JBF_3_2023 1
Monika Björk kom med beska nyheter. Nätverkande t
rävaruhandlare När Stockholms Trävaruhandelsförenings traditionella vårmöte, tillika årsmöte, gick av stapeln bjöds på branschövergripande mingel och gästtalare. EFTER FÖRENINGSMÖTET GAV MONICA BJÖRK, vd för Byggmaterialhandlarna, en bild av branschen i dagsläget. Bygghandels försäljningsvolym minskade med fem procent under förra året. – Det syns väldigt tydligt i konsumentsegmentet som började backa under förra året och det började redan när restriktionerna efter pandemin släpptes och det förstärktes av konsekvenserna av kriget, räntehöjningar och inflation. Konsumentdelen sjönk med hela 18 procent. – Samtidigt som detta hänt ser vi nu också att bostadsbyggandet faller dramatiskt, sade Monica Björk vidare. I år beräknas det byggas 33 000 bostäder, vilket är mindre än hälften av den normala nybyggnadstakten under föregående år. Hon uttryckte sin besvikelse över att regeringen i den nyligen framlagda vårbudgeten inte verkar ha prioriterat byggsektorn. – Vi ser att det skulle behövas reformer på byggområdet. Men vi fortsätter driva på för att få igenom det så kallade gröna Rotavdraget, det vill säga ett högre Rotavdrag om man energieffektiviserar en fastighet. ERIK ÖHLIN, VD FÖR K-BYGG, berättade om den finska koncernen K-Group där hans företag ingår. K-Group är börsnoterat, har huvudkontor i Helsingfors och verksamhet i sju länder med 1 800 butiker och 45 000 anställda. Koncernen omsätter 12 miljarder euro. – Det är alltså ett stort bolag, nästan skuldfritt och med väldigt stora möjligheter att göra de investeringar som man vill göra för att växa, sade Erik Öhlin. Över hälften av bolagen inom den finska delen av koncernen drivs av egenföretagare, ungefär som 30 Vimlande byggvaruhandlare. inom Mestergruppen, så samäger man det resterande. Gruppen består av tre divisioner: den största divisionen livsmedel finns bara i Finland. – Där har man en 40-procentig marknadsandel, så man ser Kesko-loggan överallt i Finland. En division handlar med bilar och finns också bara i Finland. Divisionen för bygg- och teknisk handel omsätter nära 3 miljarder euro i Finland där man har en 50-procentig marknadsandel. Det är väldigt mycket och man kunde knappast förvärva eller växa mer där, så det är naturligt att man istället började titta på grannländerna. JUST NU ÄR det i Sverige och Norge man växer mest. I Sverige heter varumärkena K-Bygg, K-Rauta och Onninen som har elinstallation som huvudverksamhet. I Norge Byggmakker. JBF ■ 3-2023