JBF_3_2023 1
Ulf S Gustafsson. Järnhandeln elektrifieras. 60-t
al. Finfo såldes efter ett par år av de tre branschförbunden till det europeiska IT-företaget Sema Group. Ulf arbetade mellan 1995 och 2007 hos Finfo, pris- och artikeldatabasen. Finfo hamnade så småningom hos Bonnier Affärsinformation och vid den tiden fick Ulf möjligheten att återkomma till fadershuset genom att tillträda som vd för Bygg & Järnhandlareförbundet 2007. – Det var med stor entusiasm och stolthet som jag återvände till Bygg & Järnhandlarna. En oerhört spännande resa började och jag hade inte en tråkig dag fram tills min pensionering 2018. Du har vistats i branschen sedan mitten av 80-talet, vilka milstolpar ser du? – När jag började på Järnhandlareförbundet hade man cirka 1 000 medlemmar. Järnia var det stora varumärket bland allmänheten, men redan då fanns stora aktörer som helt eller till största delen riktade sig till yrkeskunder. Samma med färghandeln där du kunde hitta många små butiker med centrala lägen. Så ser det dock inte ut längre. Bygghandeln var då mest brädgårdar, men hade påbörjat sitt arbete med att också bygga butikskoncept. När byggmarknaderna växte till större anläggningar så kom färgen in på de ställena Många tog in färgsortimentet och drev det som en butik i butiken, integrerat. Det blev en mycket svår utmaning för den svenska färgfackhandeln. En annan viktig faktor var utländska etableringar såsom K-Rauta, Bauhaus och Hornbach. Man kan nog påstå att deras närvaro påverkat utvecklingen med större lokaler, bredare och djupare sortiment och en stark konkurrens, framförallt om konsumentkunderna. Rot-avdraget blev en stor vitamininjektion för branschen. – Från förbundet åkte vi runt i hela landet och höll presentationer kring regler och administration för ROTavdraget riktad till våra medlemmars kunder, byggarna. Vår förbundsjurist tillsammans med Skatteverkets expert på Rotavdraget träffade mängder med byggare. Många var i början JBF ■ 3-2023 kritiska till systemet, men det vände snabbt. Från att vi levt med tydliga gränsdragningar mellan järn, bygg och färg är det numera totalt integrerat. Ett namnbyte på branschen verkar alltså ha legat i tiden. Orden järn, bygg och färg har konkret innebörd för de flesta, men vad är material? – Jag var med och tog fram det namnet för 7-8 år sedan, så begreppet är inte så gammalt. Det jag var vd för hette byggoch järnhandlarna och syftet med namnändringen var att vi inte ville begränsa oss gentemot presumtiva medlemmar som handlade med närbesläktade varor. Vi ville bredda oss. – Under 2000-talet har också branschkonsolideringen accelererat. I början var det ganska trögt men allt eftersom har den tagit fart. Det vi sett är att framförallt de så kallade kapitalkedjorna förvärvar företag inom den så kallade fria fackhandeln. Enkelt uttryckt så ser det ut som att det blir färre men större enheter. Men det är en sanning med modifikation för antalet anläggningar är rätt stabilt. Ulf anser inte att bygghandeln är konservativ. – Jag tycker att man varit mycket intresserad av nya idéer och affärskoncept. Tittar man på hur branschen utvecklats under 2000-talet så blir jag faktiskt imponerad. Har du exempel på när det inte gått så bra? – Ja, man gjorde ett försök med, i det närmaste, obemannade butiker där du som kund självscannade, precis som i Dagligvaruhandeln idag, men det skedde i början av 2000-talet och det var uppenbarligen lite för tidigt. Så visst har det testats nya affärsidéer! Varför tror du att det inte fungerade? – Jag tror det var yrkeskunderna det stupade på. Man fick inte in dem i dessa moderna anläggningar. Hantverkaren vill ha sin handlare att gå till och få personlig service. 25