JBF_3_2023 1
Geir räds inte den skakiga konjunkturen GEIR THOM
AS FOSSUM, vd för Beijer Byggmaterial, uttrycker inte någon överdriven oro: – Det som är som intressant är vilken exponering man har på marknaden. För vår del är det primärt den professionella byggmarknaden, där vi nu har ungefär 92 procent av försäljningen. Inom proffssegmentet finns stora variationer, från stora byggföretag och ända ner till lokala hantverkare. – De stora byggentreprenörerna är ofta inriktade på nybyggnation, så det är klart att för dem är det tuffare. Men för vår del, som har lokala hantverkare, är det inte lika svårt för vi har en större exponering på renoveringsmarknaden som är generellt sett mer stabil. Ser man historiskt på renovering så ligger tillväxten på ungefär två procent årligen, tillägger han. – Vi hoppas på att renovering ska fortsätta växa i hyfsat stabil takt framöver. Tillväxtambitionen är att omsätta 15 miljarder fram till 2027 och vi står på 12 miljarder idag, slår han fast. Tidigare bestod Beijers kundfördelning av en tredjedel stora byggföretag, en tredjedel mellanstora och en tredjedel konsument. SVENSKT MEST TILL NAMNET Ursprunget till Beijer Byggmaterial är handelsbolaget Firma G Beijer som grundades i Malmö 1866. Tio år senare, år 1877, bildade bröderna Gottfried och Lorens Beijer företaget G & L Beijer, som importerade varor som spannmål, stenkol, koks, järn, metaller, kemikalier och livsmedelsprodukter. I mitten av 1960-talet startade Kjell Beijer och finansmannen Anders Wall, som då ledde företaget, en struktureringsprocess och bytte namn till Beijerinvest. Under 1970-talet blev Beijerinvest moderbolag i en snabbt växande koncern. År 1970 togs steget att forma kedjeföretaget Beijer Byggmaterial och alla ingående företag bytte namn till Beijer Byggmaterial. Den 1 januari 1985 övertog Electrolux samtliga aktier i Beijer Byggmaterial. År 1989 köptes Beijer Byggmaterial upp av Det Danske Traelastkompagni och bildade en koncern som 2017 kom att heta Stark Group. CVC köpte 2021 upp hela Stark Group som nu har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder kronor och drygt 20 000 anställda. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder kronor och har cirka 2 500 anställda. JBF ■ 3-2023 – De senaste sex åren har den fördelningen förändrats. Nu är 10 procent konsument i underkant. Andelen små och mellanstora företagskunder, alltså små och lokala hantverkare och mellanstora entreprenörer, den gruppen ligger på 47 procent av Beijers totala försäljning. Övrigt är stora regionala byggföretag och rikskunder. OM MARKNADEN GÅR ner måste man alltid anpassa sig, konstaterar han. – Vi har gjort några utvärderingar och i filialer med särskilt stor konsumentexponering kan det behövas åtgärder och det har vi gjort. Först och främst andra besparingar, men också vad gäller bemanningen. Men inga stora neddragningar. Det betyder inte att blåneka till att marknadsläget är bekymmersamt, menar han. – Vi tycker inte att larmrapporterna är överdrivna. Från 19 000 till 4 000 nya bostäder i Stockholmsregionen betyder åttio procents tapp på största marknaden, det är en tuff situation. Vi tror att det generellt sett blir en tuffare situation, absolut. Geir Thomas vill inte gärna tala om att bromsa på något, utan hellre om anpassningsåtgärder. – Det är att vi blir ännu bättre på det vi gör idag och den viktigaste marknaden för oss det är renoveringsmarknaden. Energieffektivisering och energirenovering blir viktigare framåt och kommer vi in i en vinter med högre elpriser så är det nu man borde sätta igång och byta fönster, tak eller vad som helst som påverkar energikostnaden. Det blir ett viktigt tema. FRÅN ATT HA varit en nisch ser han nu möjligheter till att gå på offensiven här. – Vi har byggt upp ett koncept för våra kunder där de kan få hjälp med hur de kan jobba med energieffektivisering. Här finns potential att spara om du isolerar, byter fönster eller något sådant. Det kommer hjälpa våra kunder att få mera jobb. – Energieffektivitet är en punkt som kommit högre upp på bostadsköparnas prioriteringslista. De vill veta hur energieffektivt huset är som de funderar på att köpa. Det gör att energirenovering har blivit en otroligt viktigt faktor. Tanken är dock inte att gå in på energisystem, utan hålla sig till byggmaterial. – Andra är duktiga på elektroniken och vi är inte bra på 17