JBF_3_2023 1
fina fordon från förr Fiat 508 C Från folkbil til
l racersportvagn I november 1937 presenterade Fiat modellen 508 C. Det var i många stycken en banbrytande konstruktion, med bland annat Fiats första massproducerade 1100 cc fyrcylindriga toppventilmotor. FIAT 508 C mottogs väl av dåtidens motorpress. Den enkla men effektiva individuella framhjulsfjädringen gav bilen en förutsägbar och säker väghållning. Jämfört med sin föregångare, Balilla, var den rymligare och mer komfortabel. På den tiden var de flesta masstillverkade europeiska bilarna fortfarande försedda med slöa sidventilmotorer. Majoriteten var treväxlade. Därför framstod Berlina, en fyradörrars, fyrsitsig saloon utan mittstolpe, med en vikt på bara 850 kg och en pigg modern toppventilmotor, kombinerat med en fyraväxlad låda, hydrauliska bromsar och en toppfart på över 110 km/tim, som ett viktigt steg i utvecklingen. Motorns mått, kombinerat med toppens och förbränningsrummens utformning, var idealiska för att relativt lätt kunna höja effekten. I original med ett kompressionsförhållande på 6:1 gav den 32 hk. Trimmade versioner kunde mer än dubbla motorstyrkan, vilket vakna motortrimmare snabbt kom underfund med. KONSTRUKTÖREN AV 508 C var Dante Giacosa, en ung ingenjör som redan gjort sig känd genom att ha utvecklat småbilen Fiat 500, med smeknamnet Topolino, på svenska Musse Pigg. Bortsett från karossformen framstår Fiat 508 C fortfarande som en på många sätt ganska modern bil. En av de första att upptäcka tävlingspotentialen i den nya motorn var Amédée Gordini, en italienfödd tekniker och racerförare som drev en verkstad i Paris. Redan innan Fiat 508 C:s franska syster Simca 8 skulle presenteras på Salon de l'Automobile i Paris 1937 arrangerade Henri Pigozzi, Simcas dåvarande VD, en demonstration och provtur för Gordini som omedelbart började konstruera en sportbil med den nya motorn. Genom att omsorgsfullt bearbeta olika komponenter, höja kompressionen och ersätta originalförgasaren med en större Solex lyckades han höja effekten från 32 till 60 hk. I SVERIGE FICK publiken se vad den lilla motorn kunde uträtta när prins Bira ”SYNS DU INTE SÅ FINNS DU INTE” 34 För annons- eller bilagebokningar: Mats Gustafsson 0651-56 45 24 mats.gustafsson@byggbasen.com www.jarnbyggfarg.se JBF ■ 3-2023 – en thailändsk prins, racerförare, seglare med mera, deltog i Skarpnäcksloppet 1948 med en Simca Gordini. Prinsen var först i mål i sin klass men fråntogs segern på grund av att han fått motorstopp vid starten och blivit knuffad i gång av ingen minde än Prins Bertil. Bira överklagade beslutet hos FIA och fick efter ett år både buckla och pengar. Ett kostsamt äventyr för arrangören SMK som fick betala dubbla prispengar. Framgångarna för Fiats 1100-motor var bara inledningen på en framgångsperiod som spänner över tre årtionden. Den passade lika bra i trimmade gatbilar som i racersportvagnar och Formula Junior. Någon riktig konkurrens fanns egentligen inte förrän Fords kortslagiga toppventilare uppenbarade sig i mitten av 1950-talet. Lars Cyrus Du når 23 000 läsare