JBF_3_2023 1
termostater och sådant. Vi tror vi ska fortsätta
på det som är vår hemmaplan, alltså skomakare bliv vid din läst. Investeringsplanerna ligger emellertid fast. – Vi har en långsiktighet. Om vi har en tuffare situation under ett eller två år så ändrar inte det våra investeringsplaner. Till exempel frågan om centrallager. Det är något vi ska leva med länge så i det perspektivet har vi inte bromsat någonting på investeringssidan. Tvärtom så bygger vi nu nytt i Hisings Backa och Kungälv och ett par andra platser. Det är stora projekt med en kombination av att äga och hyra. Hisings Backa kommer att bestå av en hämtfilial med snickeri och specialistcenter för fasad och betong samt en separat logistikanläggning på en totalyta av 20 000 kvadratmeter. I Kungälv byggs ett varuhus på 12 000 kvadratmeter med tillhörande logistikcenter. BEIJER HAR EN pragmatisk syn på vad som bör drivas i egen regi och vad som kan lösas genom partnerskap, förklarar han. – Ser vi på vad som är våra styrkor i branschen så är det speciellt större kunder. Vi har en mix av logistik i egen regi, där vi står för alla insatsfaktorer, men så har vi också en 3PL-lösning, alltså där en tredjeparts-leverantör står för lager och logistik. Det är Postnord, där vi kör från vårt centrallager i Norrköping och ut till våra filialer. Data är en fråga han ser som viktigare att ha kontroll och egen regi över än de rent fysiska resurserna. – Data är viktigt för oss och det gäller hela branschen. Där bygger vi lösningar för att i slutänden gäller det att kunden får bra information. Det handlar om produktinformation från många olika källor och det är helt avgörande för vår del. EN ANNAN SIDA av data är track and trace, leveransspårning. – Kunden får ett sms om att nu anländer din last om trettio minuter. Om den leveransen kommer med en tredjepartsleverantör spelar mindre roll, det är möjligheten att öka effektiviteten och göra just-in-time produktion möjlig. Digitalisering och hållbarhet går på många sätt hand i hand. Värdet i det är självklart. – Här i Häggvik har vi många experter på detta och inom Stark-gruppen pågår ett gemensamt arbete för produktda– Den viktigaste marknaden för oss är renoveringsmarknaden. Energieffektivisering och energirenovering blir viktigare framåt. ta, klimatdata och hållbarhet för hela gruppen. Byggprocessen har många led. En kapitalstark handlare kan välja att stärka sin konkurrenskraft genom att köpa in sig i produktion och vinna volymfördelar och bättre kontroll. Eller gå åt andra hållet och integrera i kundledet. – Det finns många varianter, men det vi tror på inom Beijer och Starkgruppen går tillbaka på detta med skomakare bliv vid din läst. Vi tycker själva att vi är duktiga på distribution, så vi har inga planer på att gå och integrera mer mot kunderna, alltså förvärva kunder eller starta hantverksbolag. Det är inget för oss. – Att integrera bakåt i kedjan och skaffa oss en stor produktion själva, i egen regi, det tro vi inte heller på. Vi ser oss främst som bryggan, eller spindeln i nätet, mellan 20 000 leverantörer och de 400 000 kunder som vi har inom Starkgruppen. Beijer har inga produktionsambitioner, summerar han. År 2022 förvärvade Starkgruppen Saint Gobain i Storbritannien för 850 miljoner euro och tog över drygt 600 butiker och distributionscentra där. En liknande affär gjordes i Tyskland 2019 då 220 butiker köptes för 335 miljoner euro. BEIJER HAR VUXIT snabbt inom kakel och klinker. År 2021 köptes Kakeldax-gruppen och Centro och den affären följdes ifjol av det norska kakelföretaget Fagflis Group och svenska FF Kakel. – De affärerna är fortsatt inom distribution. De tillverkar NYHET PowerFull. Så hållbar så att den hade kunnat vara gjord av trä. inget. Här handlar det om att gå in i ett kundsegment med ambitionen att vara en non-stop-shop för våra kunder. Kapitalkedjornas inträde på den svenska marknaden medförde en snabb omstrukturering som ofta skedde på frivilligkedjormas bekostnad. Kapitalkedjorna gagnades av det låga priset på kapital och frågan är om styrkeförhållandena nu håller på att förändras på grund av hårdare finanskrav. – Jag tror att det alltid kommer finnas behov inom alla branscher av företag som samverkar i frivilligkedjor. Det är riktigt att för både medelsvensson och investerare har kapital blivit dyrare. Men ändrar det vår spelplan? Nej, det gör det inte, för vi har en långsiktig horisont så om det kostar två eller fyra procent att låna pengar så måste man ändå 18 JBF ■ 3-2023