EVENT z AVANT för applikationer inom till exempel
entreprenad, lantbruk, park/grönyta, lager, snöröjning och fastighetsskötsel. Under pressvisningen fick vi bland annat se de nya maskinerna hantera lastpallar på maximal lyfthöjd, och tugga sig igenom stora snövallar. Utöver pressvisningens huvudnummer, 800-serien, visade Avant även upp sina befintliga elektriska lastare e5 och e6 och en ny version av bomliften LEGUAN 135 med suffixet Neo, som begåvats med en självlevelerande plattform och ett 800-serien vs 700-serien. De nya maskinerna kan skryta med 3,5 meters lyfthöjd, och ett nytt 825 mm självlevelerande teleskoputskjut. styrsystem där alla nyckelfunktioner styrs med en och samma joystick. Under pressträffen bjöds vi också på en rundtur i fabriken i Ylöjärvi, där 15 olika Avant-modeller produceras i dagsläget, och stora investeringar gjorts för att öka produktionen från 110 till 150 maskiner per vecka fram till 2021. 800-serien kommer officiellt att lanseras på Bauma-mässan i München 8–14 april, varefter produktionen beräknas vara igång under hösten 2019. z FYRA FRÅGOR TILL JANI Jani Käkelä, vice vd och ansvarig för försäljning och marknadsföring på Avant, om den nya 800-serien och framtiden för kompaktlastare. Är det några verksamhetsområden eller yrkesgrupper som framför allt kan ha nytta av nya 800-serien? – Den ökade lyftkraften och lyfthöjden kommer att vara till nytta för flera yrkesgrupper. Inom grönyta och byggnadsindustri där du behöver lyfta stenpallar från lastbilen och frakta dem över arbetsplatsen till exempel. Jordbrukare kommer att ha nytta av den extra lyfthöjden för jobb som att lasta mixer- och fodervagnar, vilket har varit ett problem tidigare. Det nya [825 mm] teleskoputskjutet är också väldigt användbart vid snöröjning. En återförsäljare nämnde att 800-serien är den första Avant-maskinen som är en fullvärdig konkurrent till traditionella hjullastare. Är det något du håller med om? – Med 800-serien kommer vi mycket riktigt i större utsträckning kunna konkurrera med traditionella hjullastare, även om vår maskin också skiljer sig på många sätt, både från hjullastare och de mindre teleskoplastare som finns på marknaden. En av de största fördelarna jag ser med vår maskin är att du kan använda betydligt fler redskap [över 200 stycken], vilket gör den mer mångsidig. Vad tror du om framtiden för kompaktlastare? Eldrivet, hybrider eller fortsatt fossila bränslen? – Jag tror de helt eldrivna lastarna kommer att bli allt populärare i takt med att användarna blir mer vana med tekniken, även om det fortfarande kommer att finnas diesel-maskiner. De kunder som köpt vår e-serie har alla varit mycket nöjda med maskinerna. Då tror jag mindre på hybrider inom kompaktlastare. Marknaden är helt enkelt för liten, och kostanden för tekniken för hög i dagsläget. 17 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 Pimp my ride! Extrautrustad kompaktastare i Avants showroom i Ylöjärvi. Jani Käkelä, vice vd och ansvarig för försäljnings och marknadsföring på Avant. Är det framför allt batterikapaciteten som gör att vi inte ser ännu mer eldrivet idag? – Jag ser egentligen inte batterikapaciteten som ett stort problem. Om vi tar vår e-serie så har maskinerna egentligen redan den kapacitet som de flesta användare behöver under en dag. Problemet är mer att laddningen behöver organiseras för att passa arbetscykeln, vilket kan vara en utmaningen exempelvis vid kommunalt bruk, där man ofta befinner sig på olika platser. Det är en sak som vi behöver fundera på. z