REPORTAGE z FRAMTIDENS PARKSKÖTSEL – Överlag tyck
er jag systemet är väldigt användarvänligt, säger Gunnar och kollar statistiken för en av robotarna. Jag kan, antingen via telefonen eller datorn, gå in och titta exakt var roboten befinner sig, hur mycket den klippt och även ställa klipphöjden i realtid. Som det är nu har vi mest ställt klipparna med standardvärden och låtit dem gå, för att sedan kunna utvärdera hur det gått, och hur vi bäst ska kunna arbeta med systemet under 2019. Är det något du redan nu kan säga om framtiden. Planer på att utöka flottan till exempel? – Vi håller på att titta på ytterligare ytor, säger Gunnar, vilket då skulle betyda att vi köper in fler robotgräsklippare. En maskin som vi är intresserade av är Husqvarnas nya klippare [535 AWD] som ska klara lite högre lutningar [upp till på 70 procent], vilket skulle betyda att vi skulle kunna klippa områden som är tunga och svåra för oss att klippa idag med traditionell teknik. Några tankar om utvecklingen Gunnar Björkman, parkchef på Kungliga Djurgårdens förvaltning. der arbetets gång har vi fått göra vissa justeringar, som att fylla igen gropar eller göra någon snällare övergång vid en rot eller bergsknalle. Norra djurgården är ett välbesökt område. Hur har klipparna fungerat med allmänheten? – Överlag har det fungerat bra, säger Gunnar. Jag minns att det var en äldre dam som var orolig eftersom hon saknade föraren på klipparen. Annars är det många som bara är väldigt fascinerade av klipparna, och står och tittar på dem. Det är ju trots allt ganska nytt med robotgräsklippare i offentliga miljöer, även om de funnits i 20–25 år. Vid ett tillfälle har vi blivit av med en klippare, men eftersom maskinerna har GPS-tracking så kunde den hittas och återbördas till oss ganska snart. Det är precis som dagens mobiltelefoner. Är du inte väldigt skickad inom programmering så kan du inte använda den. Det räcker att du lyfter på klipparen så larmar den rejält. Är det något med systemet du skulle vilja ändra på? – Vad som faktiskt har varit ett större problem än klippare som kör fast i gropar och ojämnheter, är att det finns en upphöjd knapp på klipparna med texten ”STOPP” med tydliga bokstäver. Just den knappen har blivit väldigt rolig att trycka på, vilket gör att klipparen stannar och vi måste fysiskt ta oss ut till roboten för att starta upp den igen med en kod. Nu förstår jag att det är en säkerhetsgrej som måste finnas. Men kanske kunde man göra stoppknappen mindre synlig, inte lika ”inbjudande”, och kanske lägga till ”Rör ej stoppknappen! Endast nödfall” eller något liknande? Det är någonting som jag också har haft en dialog med Husqvarna om. Vi tar en sväng med Gunnar runt området, där de orangefärgade klipparna navigerar gräsytorna med ett diskret rasslande som endast i undantag, och från nära håll, hörs över vinden. 40 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 inom parkskötsel i stort? – Jag tror att den här typen av automatiserade system kommer att få en väldigt stor inverkan på parkskötsel i framtiden. Besöker man parker idag så är det ju som regel för rekreation, och då vill man ha tyst. Då är traditionella gräsklippare ett stort irritationsmoment. Robotgräsklippare är tysta, och kan dessutom köras på natten, mellan 22.00 och 07.00 till exempel. Då slipper man att använda dem helt och hållet när det är besökare i parken. Över lag tror jag på mer batteridrivet. Vi jobbar redan idag med batteridrivna röjsågar, motorsågar och trimmers, och det uppskattas extremt mycket av både besökare och personal. En sak som jag dock efterlyser är en laddstation som drivs helt av solenergi. Det är en av de största utmaningarna i offentliga miljöer, att man inte alltid har tillgång till permanent ström. ”MYCKET PÅ RITBORDET” Avslutningsvis kliver vi av ”fältet”, för ett kort samtal med Samuel Ludvigsson, affärsutvecklare för Husqvarna