REPORTAGE z FRAMTIDENS PARKSKÖTSEL Stoppknappen s
ka var tydlig och upphöjd. Om klipparen går på en offentlig yta och är på väg mot någonting olämpligt, som kanske kommit dit av misstag, så måste den kunna stoppas. Nu har förvisso 500-serien sensorer för olika typer av hinder, men det förändrar inte reglerna. Skulle robotarna inte kunna Husqvarna 550-klippare på väg till laddstationen på Norra Djurgården. Automower fleet. Vad har tillverkarsidan för råd att erbjuda parkskötare som funderar på att modernisera skötseln av grönytor i offentliga miljöer? Och hur var det med den där ”inbjudande” stoppknappen? – De klippare som vi anser vara lämpligast för urbana miljöer är i första hand vår 500-serie, det vill säga våra professionella klippare 520, 550 och nya 535 AWD, säger Samuel. Det som skiljer 500-serien från övriga klippare är att de egentligen bara har en stoppknapp, allt annat är integrerat och styrs via Bluetooth från din telefon. Sedan kan man såklart också koppla in andra klippare, som 315X i Stora Sköndal, som också har stöd för GPS-navigering och kan kopplas upp mot Fleet Services. Allt hänger på hur miljön ser ut, och hur man bäst kan ”koppla ihop” gräsytor. Berätta om de olika säkerhetsnivåerna för 500-serien. – Det finns mycket riktigt olika säkerhetsnivåer, säger Samuel, men i offentliga miljöer ska klipparna som regel alltid stå på den högsta säkerhetsnivån. Det innebär att klipparen larmar så fort något händer, om du lyfter den, puttar på den, tiltar den eller trycker på stoppknappen till exempel. Samuel Ludvigsson, affärsutvecklare för Husqvarna Automower fleet. Stoppknappen ja, på Djurgården upplevde de att den var för inbjudande att trycka på, och att de då var tvungna att ta sig ut till roboten och återställa den. – Ja, nu är reglerna sådan, säger Samuel. Det är en säkerhetsdetalj som måste finnas och inte går att frångå. 41 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 återställas på distans? – Problemet är att om det finns ett hinder som inte ska vara där, så vill man inte att klipparen plötsligt ska kunna startas, säger Samuel. Sedan går ju såklart utvecklingen framåt. På Husqvarna har vi till exempel vår 2025-vision, där vi pratar om att ha kameror i klipparen, men det kräver också en annan teknik ... och riktigt där är vi inte i dagsläget. Vad är det viktigaste ni lärt er från era pilotprojekt i offentliga miljöer? – Någonting vi lär oss hela tiden är hur man bäst gör installationer, säger Samuel. I Sköndal ställde vi inledningsvis till exempel några av laddstationerna på lite olämpliga ställen, synliga från vägar eller nära vatten. Kommunikationen är också viktig, att man sätter upp skyltar där klipparna går, ”Här klipper jag” till exempel, och att det tydligt framgår att maskinerna är larmade och stöldskyddade. Hur pass långt borta är solcellsdrivna laddstationer idag? – Det är definitivt någonting vi arbetar på, så mycket kan jag säga. Utmaningen är att hitta en lösning som är hållbar och kostnadseffektiv, och verkligen fungerar. Sedan finns det mycket på ritbordet som jag inte kan eller får berätta om i dagsläget på grund av konkurrenssituationen. z