REPORTAGE z FRAMTIDENS PARKSKÖTSEL 65 STYCKEN KLI
PPARE Framtiden i all ära, men hur ser moderna stadsparker ut idag? För att kunna besvara den frågan har vi besökt två pilotprojekt i Stockholmsområdet där stora förändringar har gjorts i maskinparken det senaste året: Norra Djurgården och Stora Sköndal. Här har inte bara en betydande del av parkskötseln automatiserats. Parametrar som luftkvalité, ljus och regnmängder samlas även in kontinuerligt och skickas (via Husqvarna) till den ideella organisationen Quantified Planet som stöttar forskningen för en hållbar utveckling. Natursköna Stora Sköndal ”söder om söder” utanför Stockholm, omfattar grönytor vid flerbostadshus, villor (samtliga villor i Sköndal är hyreshus), kyrkogårdar och stora parkytor ned mot Drevviken. Sedan början av 2018 är det företaget Sodexo som ansvarar för skötseln av parker och grönytor, efter att ha tagit över jobbet från Riksbyggen. Till sin hjälp har Sodexo en av Sveriges största robotgräsklipparflottor: 65 maskiner fördelade på de tre Inledningsvis var inte alla hyresgäster helt bekväma med att ha robotar gående i deras trädgårdar. Det förändrades dock snart, när de såg hur bra resultatet blev. Sodexo, Stora Sköndal. Totalt sett är det en substansiell investering för Sodexo för robotflottan och systemet. Hur såg skötseln av grönytorna i Sköndal ut innan robotgräsklipparna installerades? – Så vitt jag vet så skötte Riksbyggen jobbet med tre åkgräsklippare som i stort sett kördes på heltid, säger Håkan. Vi har normalt en person som håller koll på robotflottans 65 maskiner. Då har vi ändå också kunnat göra om en del gräsytor. En del så kallade slaghackytor till exempel, som tidigare klipptes kanske två, tre gånger om året … där går det klippare idag, och det är jättefina gräsmattor. Håkan Karlsson, platschef på Sodexo, Stora Sköndal. Husqvarna-modellerna 315X, 520 och 550, som klipper totalt cirka 70 000 m² varierad grönyta med och utan bebyggelse – ett arbete som övervakas och synkroniseras via Husqvarna Fleet Services-system. – Installationen av robotgräsklipparna inleddes i mitten av maj 2018, och var mer eller mindre klart i augusti, berättar Håkan Karlsson, platschef på Vilka har varit de största utmaningarna för att få ett så pass stort system att fungera? – Framför allt att få robotgräsklipparna att gå utan att stanna, menar Håkan. Problemet, särskilt när du som i vårt fall har flera olika typer av områden att klippa, är att ytorna inte är perfekta. Det kan till exempel vara gropar, nedfallna grenar, rötter eller stenar som får maskinerna att köra fast. Det var ett stort problem, särskilt inledningsvis. Idag, när vi hunnit snygga till samtliga gräsytor och fyllt ut ojämnheter och hål, flyter det på mycket bättre. 38 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 Hur har det gått att placera ut så pass många robotgräsklippare i en publik miljö, med mycket folk i rörelse? – Överlag har mottagandet från allmänheten varit positivt, säger Håkan. I början hade vi en del hyresgäster som inte var helt bekväma med att ha robotar gående i deras villaträdgårdar. Vi har ju många äldre boende i Sköndal, och många av dem ville klippa sina gräsmattor självasom de alltid gjort. Det där förändrades dock ganska snart, när de såg hur bra resultatet blev. ”Det har aldrig varit så fina gräsmattor på området” är det folk som har sagt. Under den första tiden hade vi även en del problem med folk som ”bråkade” med klipparna, från barn som red på klippare till en maskin som hamnade i Drevviken. Totalt sett har vi haft fyra klippare som blivit mer eller mindre vandaliserade. Det har dock också någonting som blivit mycket bättre. De senaste månaderna tror jag inte vi har haft någon incident. Eltillförseln kan ofta vara en utmaning för robotgräsklippare i parkmiljöer. Vart kopplade ni upp er? – De flesta av laddstationerna är dragna från de befintliga villorna och bostadshusen på området, förklarar