REPORTAGE z FRAMTIDENS PARKSKÖTSEL Håkan. I några
fall har vi även tagit el från lyktstolpar via ombyggnationer. Några av dessa stationer har vi dock tagit bort eller flyttat, eftersom de stod ganska utsatt. Det är någonting vi lärt oss, att om robotar står mer synligt är det också mer intressant att ”hålla på” med dem. Av samma anledning kör vi numera också bara klipparna på dagtid, mellan 07.00 och 16.00. När vi kommer in på framtiden för parkskötseln i Sköndal, och automatiserad parkskötsel i stort, har Håkan övervägande positiva saker att säga. – Vi har pratat om att utöka flottan. Det finns fler ytor där vi skulle kunna ha robotar. Vi måste bara säkerställa att det är ekonomiskt genomförbart. Allting handlar ju om att räkna av kostnaden för systemet mot kostnaden för det manuella arbetet att sköta samma grönytor. Men som det ser ut i dagsläget tycker jag att det skulle behövas 10-15 robotgräsklippare till, vilket skulle vara en ytterligare en stor investering för Sodexo under det kommande året. Innan vi lämnar Stora Sköndal följer vi med Hosen Ali Ahmad, som i skrivande stund ansvarar för den dagliga driften av robotgräsklipparflottan, på en tur runt området för att se maskinerna i arbete. På det vackra parkområdet nere vid Drevviken och den herrgårdsliknande Kristinagården glider två Husqvarna 550-robotar fram över det kuperade landskapet, vid Stora Sköndals kyrka navigerar en 520 gravstenarna och vid bostadsområdet strax norr om kyrkan delar 550- och 315X-robotor på ansvaret för de små ytorna mellan hyreshusen och villorna. – Den här behöver startas om, upplyser Ali vid en av klipparna, och passar samtidigt på att demostratera larmet som utlöses per automatik om roboten utsätts för yttre påverkan eller lyfts från marken. Tro oss, det fungerar! Väl tillbaka på Sodexos kontor är det en sista fråga som behöver ställas innan besöket är över. Husqvarna 550-klippare utanför Kristinagården vid Drevviken i Sköndal. Vad hände egentligen med den klippare som hamnade i Drevviken? – Nej, den fick vi inte igång igen, säger Håkan. Eftersom klipparen hamnat i vatten hade elektroniken slutat fungera. Däremot kunde vi använda delar från klipparen, som tillsammans med delar från en annan klippare blev en fungerande enhet. Två klippare blev en skulle man kunna säga. INBJUDANDE STOPPKNAPP Nästa stop är norra Djurgården i Stockholm, där parkförvaltningen i samarbete med Stockholms Stad har investerat i ett dussin Husqvarna 550-klippare som sedan sommaren 2018 har ansvarat för skötseln av en cirka 50 000 m² stor yta av det populära park- och friluftsområdet. – Vi fick en förfrågan från Husqvarna i april 2018, och fattade ett beslut i stort sett med vändande post, berättar Gunnar Björkman, parkchef på Kungliga Djurgårdens förvaltning. Jag tror starkt på att effektivisera klippning och parkskötsel på olika sätt. Mina argument var dels besökarperspektiv, att miljön blev tystare för de som 39 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 vistas i miljöerna, och dels arbetsmiljöperspektiv, att min egen personal inte behöver handskas med förbränningsmotorer, vibrationer och buller i samma utsträckning. Sedan är det såklart positivt i ett större perspektiv, att vi kan vara med och bidra till minskade utsläpp och att klimatmålen möts. Husqvarna skötte installationen av slingor, programmering och uppkoppling mot Fleet Services-systemet. Det som återstod vara att registrera användare och att lära sig att läsa av klipparna. Vi var igång med systemet runt midsommar. Vilka är dina intryck av systemet så här långt? – Vi valde avsiktligt miljöer för att kunna stresstesta robotarna på olika sätt, säger Gunnar. Publika områden där mycket folk är i rörelse eller platser med lutningar, hinder och träd. Eftersom sommaren 2018 var så pass torr har klipparna också gått på mycket torra ytor. En erfarenhet är att du verkligen behöver lära dig gräsytornas topografi på ett annat sätt än när du kör med konventionella åkgräsklippare, för att maskinerna inte ska köra fast. Un