REPORTAGE z NILS-ERIK UPPFINNAR-JOCKE Baktill på
redskapsbäraren har det hänt mycket. Här finns all belysning och blixtljus som möter kraven för arbete på väg. Här hittas också ett färdigt uttag för att kunna ansluta maskinen mot en extern tankstation, vilket används ofta vid mer omfattande fältarbeten. Tack vare en extern CTEK-kontrollpanel kan Nils-Erik hela tiden kontrollera laddningen, och får på köpet ett kontaktdon där underhållsladdarens kontakt enkelt kan pluggas in i. Samma lösning för laddkontroll/underhållsladdning har Nils-Erik även installerat på sina släpvagnar och övriga fordon. kubik. Under sommar och höst är det vanligt att han har i uppdrag att flisa grenar. Då är en ökad kapacitet värt mycket, där 7 kubik flis kan motsvara 70 kubik grenar på marken. Rikligt med volym är viktigt även under hösten, då lövsugning sker. – Nu får jag med allt på en gång, och slipper avbryta arbetet för att jag måste tömma släpet, menar Nils-Erik. Ombyggnaden med höglemmarna har även en avsiktlig framtida tanke inför en fortsatt utveckling av släpet, det ska framöver förses med ett särskilt lövsugsaggregat med sugslang. – Idag sker lövhantering med ett sugaggregat på lastmaskinen och tippning över släpet, förklarar Nils-Erik. Detta går att förbättra. Samma princip följer spridarskopan. Den har ökats i etapper, från 300 liters volym till nära 800 liter idag. Arbetet att bygga upp skopans ramverk har gjorts i takt med att redskapsbäraren har bytts ut mot en kraftigare modell. Dagens 800 liter stämmer bra överens med vad Nils-Eriks nuvarande Avant 760i klarar att hantera. ”Nu får jag med allt på en gång, och slipper avbryta arbetet.” Bland redskapen hittar vi även ytterligare en släpvagn, försedd med en dithängd valsspridare. – Spridaren är nu försedd med en prioritetsflödesventil som stryper ol29 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 1 2019 jeflödet. Då får jag en lämplig mängd material ur spridaren, och reducerar samtidigt åtgången av material. Enligt Nils-Eriks egna beräkningar har förbrukningen nu reducerats till en fjärdedel mot tidigare, men uppfyller trots det Trafikverkets krav på spridningsmängd. Det gör att han idag klarar hela sitt arbetsområde i ett svep, utan krav på omlast. Det är tacksamt, då omlast av ett släp medför en mycket större arbetsinsats. – Skopan fyller du ju lätt igen, men släpvagnen kräver att du kopplar av den från traktorn, tar av spridarskopan och byter till en annan skopa som du fyller på släpet med. Alternativt får du ha en traktor med en annan skopa standby bara för den uppgiften. – Mängden material hänger på maskinens oljeflöde och arbetshastighet,