Bumsen 1
förutom ett par smådetaljer, men hela BMW:s grund
koncept fanns naturligtvis kvar, d.v.s. en tvåcylindrig luftkyld boxermotor där kraften till bakhjulet överfördes via en kardan. Den svartlackerade vaggramen, en dubbelrörskonstruktion, påminde inte bara av en tillfällighet om Nortons Featherbed-ram, man hade faktiskt denna som förebild vid /5-utvecklingen. Bakramen var bultad på huvudramen och bakhjulet upphängt i en konventionell dubbelsving som Boge levererade de två stötdämparna till som höll bakhjulet i schack. Fram satt en modern teleskopgaffel, en som BMW faktiskt själva hade utvecklat, och just denna gaffel anses vara en av de finaste framgafflar som suttit på en BMW. Med sin långa fjädringsväg och fina avstämning gav den en osedvanligt fin komfort. Båda skärmarna var nu inte längre tillverkade i plåt utan i ett betydligt lättare material, nämligen glasfiber. Materialet till den 24 liter stora tanken fortsatte dock vara plåt. Fram till 1969 kunde privatkunder i princip fritt välja färger på sina BMW-hojar, kruxet var bara att endast en färg fanns att välja på, nämligen svart med vita ränder! Visst, bl.a. polisen och som extrautrustning kunde man välja vita hojar med svarta ränder. När /5serien introducerades kunde man i alla fall välja mellan svarta, silverfärgade och vita tankar och skärmar men redan 1972 fanns även blå- och currymetallic att kryssa för i önskelistan och till 1973 utökande man med en röd och grön färg och så fortsatte det år efter år. Tyskland hade sedan några år en lag på att motorcyklar skulle vara utrustade med körriktningsvisare så de blev standard på alla /5-cyklar. Dynan var inte bara uppfällbar utan även låsbar och i utrymmet mellan batteri och dyna fanns en rymlig verktygslåda som självklart innehöll en gedigen uppsättning originalverktyg. Ljuddämparna var litet mer uppdragna än på föregångarna och avslutades med en cigarrliknande form. En /5-serie levererades endast med en vänsterspegel och de kromade batterikåporna kom först på 1972 års modell. Den stora tanken innehöll 24 liter men redan 1971 kunde man få den lilla tanken på 17,5 liter. 12 BUMSEN 3 – 2013