Bumsen 1
Kvinnor förbjuds sitta grensle Island . Marocko .
Turkiet ”Kvinnor kommer att förbjudas att sitta grensle på motorcykel i en stad i Indonesien, enligt de strikta sharialagar som tillämpas i provinsen Aceh. Förbudet ska gälla i de fall som en man kör motorcykeln, då kvinnan ska sitta med bägge benen åt ena hållet. Detta för att den manlige föraren inte ska ” bli provocerad”, enligt borgmästaren i staden Lhokseumawe.” Ovanstående rader kunde läsas i SvD den 3 januari 2013 och lämnas utan kommentar! Lika säkert som att solen går upp och ner så kommer batterierna i däcktryckskontrollen på din BMW-motorcykel att säga upp andan efter c:a fem år. En gul triangel visar att något är galet och texten RDC visar sig på displayen. Tanken är att man skall köpa helt nya enheter. Då de kostar runt sexhundra kronor stycket började snåljåpen i mig ”googla” på nätet. Jag sökte på BMW R1200 Tire Pressure Monitor Battery Replacement och fick en träff på YouTube där en amerikan lagt upp en film om hur man på ett ganska enkelt sätt byter batterierna. Jag tyckte inte att jag hade något att förlora så jag åkte ned till ICA och köpte en tvåpack batterier för 43 kr samt åkte hem till garaget. Den enda skillnaden mot instruktionen på filmen var att jag använde en hårtork och värmde ytan för att göra den mjukare, vilket verkligen gjorde skillnad. Sensorerna är nämligen hermetiskt förslutna med ett gummiliknande material. En dryg timme senare var batterierna bytta och sensorerna åter monterade på fälgarna varvid jag sparat dryga tusenlappen. I samma veva passade jag på att åka till däckfirman och montera nya däck, både fram och bak. 46 BUMSEN 3 – 2013 Byt själv batterier i dina RDC-sensorer! TEXT & FOTO LASSE PERSSON ML 2661108 Filmen på YouTube är mycket illustrativ och visar precis hur man skall göra. http://www.youtube.com/ watch?v=Mpjz0cDjnK4 Efter att ha värmt upp ytan med en hårtork, tog jag det lilla knivbladet och skar försiktigt upp ytan. Batterierna köpte jag på ICA för 43 kr. Modellen heter CR2032. När det nya batteriet var på plats använde jag en liten skruvmejsel och tryckte ner kontaktblecket. Smältlimmet fördelades jämnt över ytan. När batteriet är frigjort och kontaktblecket lossats från Jag vet inte hur noga det är att hålla reda på sensor för fram och bak, men jag skrev ett B för bak och F för fram. batteriet tog jag hjälp av en skruvmejsel och lyfte försiktigt i kanten. Det var ingen större konst att få upp batteriet. Här kan man se hur det ser ut när smältlimmet stelnat och sensorn är klar att återmonteras.