Bumsen 1
Cykelns hjärta, d.v.s. motorn var naturligtvis oc
kså en total nykonstruktion, den kunde levereras med en cylindervolym på 500, 600 och 750 kubikcentimeter. Den omtalade nyheterna var att kamaxeln nu var placerad under vevaxeln och, till de äkta puritanska BMWfreakarnas förbannelse, drevs den av vevaxeln med en kedja. Stötstängerna var dock kvar men var av naturliga skäl placerade under cylindrarna. Föregångarens motorer var utrustade med rullningslager (samlingsnamnet för kullager och rullager) men i /5-serien var det glidlager som gällde för vevaxel, kamaxel och vevstakar. Gjutjärnscylindrarna var nu ett minne blott och hade ersatts av aluminiumcylindrar med gjutjärnsfoder. En annan välkommen nyhet var att motorn var utrustad med ett oljefilter, som tillät betydligt fler mil mellan oljebyten. Bing försåg motorerna med sedvanliga trottelförgasare men det var bara den stora R 75/5 som utrustades med den nya vakuumförgasaren. Varken den fyrstegade växellådan eller torrlamellkopplingen innebar någon större revolution. Det gjorde inte heller de två trumbromsarna, visserligen med simplexfunktion bak och duplexfunktion fram, med en rätt inställd frambroms biter de faktiskt riktigt bra. Teknisk data R 75/5 BMW R 75/5 Modell Produktionstid Antal tillverkade Cylindervolym Borr x slag Effekt Vrid Kompression Förgasare Växellåda Framhjulsupphängning Bakhjulsupphängning Fjäderväg fram Fjäderväg bak Däck fram Däck bak Bromsar fram Bromsar bak Tankinnehåll Hjulbas 69-72 Bredd Sitthöjd Vikt körklar Maxvikt 0-100 km/tim Topphastighet 10/1969 - 8/1973 38 370 745 cc 82 x 70,6 mm 50 hk vid 6 200 v/m 60 Nm vid 5 000 v/m 9,0 Bing vakuumförgasare 4-växlad Oljedämpad teleskopgaffel Dubbelsving med två Boge-stötdämpare 208 mm 125 mm 3.25 S 19 4.00 S 18 Duplex 200 mm Simplex 200 mm 24 liter 1 385 mm 740 mm 810 mm 210 kg 398 kg 6,4 sek 175 km/tim BUMSEN 3 – 2013 13 Det elektriska systemet var nu utrustad med ett tidsenligt 12-voltssystem och likströmsgeneratorn var ersatt av en växelströms-d:o. Earlsgaffelmodellen var som bekant endast utrustad med kickstart och denna finnes fanns kvar på alla /5-modeller men naturligtvis i kombination med elstart på de två största modellerna. Instrumenten var också uppgraderade och i /5 strålkastarhus kunde man nu blicka ner på det vackra kombinationsinstrumentet, d.v.s. en hastighetsmätare med i underkant integrerad varvräknare samt några kontrollampor. Körriktnings- och ljusreglage övertogs delvis från föregångaren och dess funktioner håller än idag. Så, med den givna bakgrunden och som den allmänna motorcykelmarknaden såg ut vid slutet av 60-talet kan man lätt räkna ut att det med andra ord var vinna eller försvinna med /5-serien och för BMW:s fortsatta motorcykelproduktion. Hur togs då /5-serien emot av de kritiska motorjournalisterna världen över? Överlag mycket översvallande och man kunde till och med konstatera att R 75: an hängde med betydligt effektstarkare hojar på Nürburgring! När produktionen väl kommit igång hösten 1969 var efterfrågan faktiskt större än tillverkningskapaciteten. BMW:s satsning hade lyckats! Nuvarande ägaren: Ulf Liikamaa Uffe har ägt den blå R 75/5 av 1972 års modell som finns med på bild i detta reportage endast sedan början av april detta år. Den minnesgode minns säkert Uffe från Bumsen nr 1/11 då vi presenterade hans R 25/2 som han hade renoverat till rent nyskick. – Varför köpte du denna R 75:a? – Behövde en brukscykel och satte därför ut en annons på blocket. Bara en ringde och det var honom jag köpte denna fint renoverade R 75:a av. Senare skall vi dock återkomma till Uffe för han har just renoverat en R 60 och satt på en Steib sidvagn. En riktig godbit kan vi redan utlova nu! Visst är den cigarrliknande avslutningen på ljuddämparna vacker? Alla /5-cyklar var utrustade med både central- och sidostöd som standard. Paket- och väskhållare var dock extrautrustning.