Bumsen 1
S u s a n n e B e s s m a n Medlemsporträtt ML 26
80711 Susanne berättar att hon var litet sugen på att ta mckort redan som sjuttonåring, men då sa hennes ”kloka” mamma nej. Sedan blev det bilkörkort, studier, familj och barn som tog all hennes tid under många år. Då, 2008, när hennes son började plugga på KTH och dottern åkte till Kanada ett år för att plugga, fick hon plötsligt en massa fritid som hon behövde fylla med något meningsfullt. På den tiden delade hon arbetsrum med en kille på jobbet som körde motorcykel till jobbet varje dag, året runt. Han var den som fick hennes gamla intresse att vakna igen. Eftersom han var den ende hon kände som körde motorcykel så fick han bli hennes handledare. De flesta lektionerna tog hon på körskola, men det var otroligt bra att varva med några timmars landsvägskörning ibland. Hon satte sig på en motorcykel för första gången den 26:e augusti 2008 och sex veckor senare körde hon upp och fick körkortet, precis innan de avslutade uppkörningarna för säsongen! Det som fick henne att söka sig till BMW-klubben var aktiviteten ”Kul på Hjul” våren 2009. Då hon tog körkort i början av oktober 2008 hade hon inte hunnit köra så mycket. Hon behövde mer träning och, framför allt, hojkompisar! Hon blev otroligt imponerad av alla glada instruktörer och deltagare, så hon frågade om hon kunde bli medlem trots att hon ”bara” hade en Honda... –-Självklart! Du kommer ändå att skaffa en BMW förr eller senare”, svarade Olle Ahlsén. Och det gjorde hon redan vintern efter. En dag när hojabstinensen blev för svår åkte hon till BMW i Solna och provsatte en begagnad BMW F 650 GS. Hon hade blivit nyfiken på att prova att köra grus och tänkte att det kunde vara en bra hoj för det 22 BUMSEN 3 – 2013 ändamålet. Så hon köpte motorcykeln utan att ha provkört den (det var mitt i vintern och mängder med snö ute). Susanne har försökt dra igång mcQ i D7 i ett par år, men har letat efter någon som vill hjälpa till. Det är både enklare och roligare när man är fler som hjälps åt och drar! I somras fick D7 en ny medlem som heter Mirre och hon nappade direkt på att hjälpa till att reka och leda tjejturer, så de fixade två heldagsturer och två kvällsturer i slutet av sommaren förra året. I år har de haft en tjejaktivitet utan hoj under vintern. En visning av Spendrups bryggeri i Stockholm. Då mcQ blivit regionindelat under våren har en heldagstouring för mcQ Region Öst genomförts med deltagare från D7 och D5 (tjejerna i D4 och D9 kunde tyvärr inte följa med denna gång). Susanne och Mirre planerar även en tvådagarstouring med mcQ Öst i början av september. På mässan hade de ett möte med mcQ Väst och de var ense om att det vore otroligt roligt om de kunde arrangera en riksträff för mcQ nästa år. I år blir det ett litet mcQ-möte i Säfsen för de tjejer som kommer till Adventure Days. Susanne har fortfarande kvar sin Honda Hornet 600cc -08, mest av nostalgiskäl. Hösten 2010 bestämde hon sig för att byta ut sin F 650 GS mot en Dakar. Den kändes som en stor hoj, men otroligt mycket skönare att sitta på och köra! Hon gillar GS-hojarna för att man sitter litet högre, får bra överblick och har en bekväm körställning. Susanne har även fått sin man att ta mc-kort och börja köra hoj. Hon föreslog att de skulle ta hojkort tillsammans, han var då totalt ointresserad. När hon kört i tre år insåg han att det inte var något tillfälligt infall utan att det var en seriös grej och att Susanne Hon kör på både asfalt och grus. En och annan mindre skogsväg kan det även bli. Undviker dock lera och sand än så länge, fast hon tycker det skulle vara kul att köra på stranden någon vår. längs Skagen tänkte fortsätta köra motorcykel. Då bestämde han sig för att också ta hojkort för att ha möjligheten att kunna följa med ibland. Susanne gillar att köra på grusvägar för att man kommer närmare naturen. Enkelheten att kunna stanna var som helst. Hon har kört en hel del KNIX och även storbana en gång, men tycker att landsväg (grus som asfalt) är roligare. 2011 gjorde hon en längre tur i Europa. De körde ner genom Sverige, längs östkusten, via Brösarps backar. Båt Foto: Michael Fored TEXT LASSE PERSSON ML 2661108