Bumsen 1
R32 med motorn tvärs över och med toppventiler! D
essa fortsatte under namnet Sopwith och jag tror mig ha sett en till salu i Norge för inte så länge sedan. Vi lämnar det fallet och säger att detta var en betydande innovation i motorcykelvärlden som skulle komma att definiera BMW-motorcyklarna. På det hela taget är boxercyklar för den oinformerade allmänheten ofta förknippade med BMW. Undertecknad måste ständigt rätta besserwissers som nonchalant slänger ur sig ”gamla BMW” när de menar en Zündapp. Lansering och framgång Den 2 september 1923 var R32 klar för premiären på bilsalongen i Berlin. Den blev en omedelbar försäljningsframgång. Under 1924 sålde man cirka 1500 exemplar. Cykeln kom ut på marknaden vid en lämplig tidpunkt. Den galopperande inflationen var över och efterfrågan på motoriserade transporter ökade. På den tiden var rekord och segrar inom motorsport viktiga för försäljningen. Otroligt nog klarade sig R32 ganska bra i detta avseende även med sin måttliga prestanda och blygsamma toppfart lite norr om 90 km/h. Men den var driftsäker och solid, den höll hela loppet. Segrarna var dock 10 Bumsen 2 2023 En Douglas och en BMW R32 klara för kamp. Författarens R32, ett fynd som står och samlar damm. främst i Tyskland eftersom internationell racing inte var utbredd efter kriget och jag antar att tyskarna inte var särskilt populära på dessa arenor. Efter R32 dröjde det inte länge förrän man fick en toppventil-version med topplock i aluminium. I BMW R37 hade man lirkat fram 16 hk. BMW R32 tillverkades fram till 1926, då den ersattes av BMW R42 (500 cc, 12 hk) med nya cylindrar, större ventiler samt förändringar i ramen fram som gjorde att motorn kunde sitta något längre bak.