Bumsen 1
På två hjul Det blev en hel del skruvande och rep
arerande, besiktning gjordes med batterilyse och långturer blev det aldrig. Jag deltog även i bildandet av en MC-klubb och där fanns åtskilligt med entusiasm för chopper och ombyggnad, nästan mer än för körning, samtalen vid lägerelden eller caféet gällde mer skruva och delar än resmål, kartor, valutor och färjor. I samhället fanns också en BMW-åkare, ej medlem i vår klubb, och vid något tillfälle fick jag en pratstund och frågade lite vad han skulle fixa på hojen under vintern. Han var helt oförstående: ”Vadå fixa, jag tvättar, byter olja, fyller tanken, ställer in den i garaget och håller batteriet laddat – när våren kommer tar jag ut den och kör som vanligt.” Impressive, most impressive - det imponerade i alla fall såpass på mig att det fastnade i minnet. I livet för övrigt gick jag färdigt fyraårigt gymnasium varefter jag inledde 14 månaders värnplikt i marinen, när de övriga muckade tog jag sjösäcken och vandrade över till en isbrytare och blev anställd inom den verksamheten. Under tiden tröttnade jag på Lucas mörker, svårighet att behålla oljan inuti motorn samt vissa andra egenheter och sålde Triumphen till en värnpliktlig jag träffat på jobbet. Första hojen blev en åtta år gammal Triumph T120 Amerika. Mustang, MG och/eller Triumph Spitfire så var jag inne på Triumph Bonneville, Norton Commando och BSA Lightning, tom Harley Davidson. Det hade även blivit en del (trimmat) moppeåkande. En farbror som en period körde Triumph Tiger (mc), åkte som FN-soldat till Kongo o Gaza och även gick till sjöss ett antal år verkade lite som förebild. När jag gick första terminen på gymnasiet hittade jag en begagnad Silverpil som jag tyckte låg inom ekonomiskt räckhåll – det tyckte inte mina föräldrar och mitt bankkonto hade förbehåll mot uttag utan föräldrars godkännande, attans. Jag har inte haft speciellt konfliktfyllt förhållande till föräldraskapen men detta frestade på. Mitt motdrag var att förbereda ett sabbatsår så jag kunde tjäna ihop tillräckligt, på ett annat konto, för att bli tvåhjulsburen. Här var inte motståndet så starkt så när resten av klasskamraterna inledde höstterminen på andra året åkte jag till Göteborg, tog in på sjöfartshotellet och började söka sjömansjobb. Det dröjde inte länge innan ett sådant och jag förenades och ett år senare hade jag seglat jungman och lättmatros, mönstrat av med en, med mitt mått mätt, ansenlig slant och infunnit mig två veckor för sent till uppropet för mitt andra gymnasieår. Ursäkten för den sena ankomsten godtogs, när skolan började var jag någonstans utanför Afrikas västkust, och jag inledde skolarbetet samtidigt som jag började leta MC. Det blev en åtta år gammal Triumph T120 Amerika enligt vad det stod på registreringsbeviset. 18 skulle jag fylla i december så körkort fanns ännu ej men någon liten provkörning blev det nog ändå innan vintern satte in. Körkort erövrades tidigt på våren och förberedelser för mc-sommar gjordes. Nästa en begagnad polis, R60/5 71-a med korta bakramen Så småningom, 1976, började jag jobba på ett västkustskt kraftverk, blev sambo med en som var intresserad av 2-hjuls åka och fick ekonomi som medgav innehav av två fordon, bil var nödvändig för jobbet. Minnet från förr om han som bara körde flöt upp och siktet ställdes mot en bayersk boxer. Det blev en begagnad polis, en R60/5, en 71-a med korta bakramen. Sambon tackade ja till förslaget om att åka med ca 3 veckor i England/Skottland i juli. 17 dagar i Skottland varav tre utan regn, Det var många upplevelser men även mycket väta, trots det blev vi inte sura utan har mest ljusa minnen av denna tripp. Hemma igen, en höstsöndag och läser radannonserna i GP. Sambon pekar och yttrar: ”Den där passar mig, vi är samma årsmodell, kan vi köpa den?” Jag kollar; ”BMW R50 -55 i delar, 1000:-” Vi ringer och den Bumsen 2 2023 33