Bumsen 1
På två hjul Idag kör frun R 1150 R. Bengt-Arne kö
r R 1150 RT, men det blir färre mil per år numera. sväng 3/9-12, ABS hjälpte mig att bromsa och väja men det räckte inte riktigt, mcn hamnade under ett traktorhjul och jag fick återigen åka med frun. Reparationskostnaden översteg vida saluvärdet – inlösen vid 17 700 mil. Saknaden var påtaglig tills frun ringde till jobbet och sa: ”Din (nya) mc är till salu i Eskilstuna, det är bara att slå till.” Jag ringde, förhandlade och köpte en tågbiljett, 5 november 2012 blev jag ägare till en 5500 mil gammal 1150RT -03 och körde hem den 40 mil glad i hågen och ganska varm i kroppen, för att vara november var det kalasväder. 1100:an hamnade under en traktor. en R850 R – ljuv musik uppstod och Scarvern hamnade på byteslista. Någon 850R till rimligt pris gick ej att hitta men väl en 1150R -03 och plötsligt hade hon större hoj än jag… Jag fogade mig och vi fortsatte att köra tillsammans och ibland fick jag åka med på hennes, även solen har fläckar och inte ens RT är utan, 8000 mil-bakhjulslager, 13000 mil-kardanras. Tyvärr gick -96:an och jag skilda vägar under tråkiga omständigheter, en agronaut gjorde en oannonserad vänster36 Bumsen 2 2023 Frun hade återigen bytt men den här gången gjorde hon som jag, bytte till likadan fast nyare, nu en R 1150 R -05. En gång till har jag fått åka med frugan, när bränslepumpen på R 1150 RT gav upp vid 8000 mil, men annars tuffar det på. Åren har gått och glöden har väl falnat lite för oss bägge, inte för varann men för mc-åkning, det blir inte 1500 mil om året längre, snarare 500 men gott så. Planer fanns för Nordkapp för RT:n men det ”mexikanska ölet” stoppade slika planer – kan det finnas ork o lust kvar nästa år tro? Text o foto: Bengt-Arne Persson D5