Bumsen 1
Skyddsutrustning Elektronisk aktivering. Det finn
s ca. 6 sensorer i västen som 1000 gånger per sekund känner av hur man kör. Programvaran har lärt sig att känna av när något håller på att gå fel och startar utlösningen. En elektronisk airbag utlöser inte om man till exempel halkar på parkeringen eller tappar västen. Du kan hoppa på en studsmatta och systemet känner att du inte åker motorcykel och utlöser därför inte. Länk till film: https://youtu.be/YuJywWOxIWY Plus: Reagerar fort i olycksögonblicket. Man känner sig fri – inget snöre. Minus: Kolla att batteriet är laddat (normalt ca 25 – 30 timmars körning). Lite högre inköpspris. Om man själv kan byta gaspatron så är den dyrare på grund av att man också får med lite elektronik. Airbagväst över eller under jackan. Västar man har över jackan kan erbjuda mer volym och därmed skydda mer. Det syns att du har på en väst så om man vill ha något diskret är det inte rätt val. Västen kan blockera ventilationsöppningar i jackan. Västar som bärs under jackan finns endast som elektroniska. De är diskreta – ingen ser att du har airbagväst. Du får ett extra lager under jackan som kan påverka ventilationen. Återställning Viktigt att du kollar vad som gäller innan du gör ett köp. Några tillverkare kräver att man skickar in efter varje aktivering. Det kan kosta upp till 3000 kr och dröja upp till två veckor innan du får tillbaka västen. Körstil När vi börjar att åka utanför vanliga asfaltvägar så ändrar vi också körstill. Om man kör avancerat grus, i skogen, på stranden eller lätt enduro så kör man kanske omkull vid en låg hastighet och vill inte att airbagen ska utlösa. På samma sätt om man börjar köra avancerat på bana och hänger ut i svängarna. Detta är en utmaning för de elektroniska västarna. Det finns västar som är speciellt framtagna för bankörning. Alpinestars kommer under 2023 att presentera en airbagväst för motocross. Det finns också tillverkare som erbjuder produkter där man via en mobilapp kan byta körläge i airbagvästen. Denna teknik håller på att utvecklas och i framtiden lär västen kunna känna av om man kör offroad eller på bana. Uppdatering Om man har en elektronisk airbagväst är det viktigt att man kan uppdatera programvararen. Tekniken utvecklas och man ska inte åka runt med en programvara som är äldre än ett år. In&Motion elektronik In&Motion är ett franskt företag som har utvecklat elektronik till airbagvästar. De har haft västar i Dakarrallyt och Bumsen 2 2023 45 i MotoGP. För närvarande har 7 klädtillverkare valt att använda In&Motions teknik i sina västar (Klim, Held, RST, Ixon, Furygan, Hyod, Tucano Urbano). Om man köper en väst med In&Motion teknik så har man möjlighet att välja mellan att köpa elektroniken eller hyra den per månad eller år. Prisexempel: Klim väst ca. 4 500 kr + Elektronikbox från In&Motion: Köpa 399 EUR, Hyra per månad 12 EUR, Hyra per år 120 EUR. Sök information Sök information om den produkt du funderar på att köpa. Gå till en MC-butik. Ta med din ordinarie MC-jacka så du kan prova hur det känns. Du står inför en investering på 6 – 9 000 kr så det är viktigt att du köper något som du trivs med. Använd alltid rätt skyddskläder när du åker MC! En bild säger mer än tusen ord. Länk till en film från Australien om att ha rätt kläder när man åker MC: Protect your entire body on every ride 60” MA15+ - YouTube