Bumsen 1
På två hjul Resan gick via München där vi köpte l
ite delar och mekade dit på trottoaren innan vi fortsatte mot Grossglocknerpasset. Vi diskuterade bergskörningen och var ense om att köra på låg växel både upp och ner, motorbromsa så mycket som möjligt i utförslöporna. Vid en paus mälde min kära att hon var lite orolig, hon hade känt lukt som av heta bromsar, dessbättre kunde jag lugna henne med att jag också känt det men kunnat spåra det till en svenskregistrerad Volvo Sambo, sedermera fru som var intresserad av 2-hjuls åka började köra själv. blir det. Viss nervositet under hemresan, med allt instuvat i en SAAB V4, har man verkligen fått med allt? Det mesta fanns, en del anskaffades, vissa saker reparerades, andra byttes ut och slutligen monterades hela konkarongen.En detalj, vev- och ramlager skulle kontrolleras liksom kamaxellager, sambon var mycket intresserad och behjälplig när motorblocket placerades i ugnen för värmning till ca 80-100 grader för att kunna tas isär utan våld. Min fördomsfulla uppfattning är att många partners skulle ha protesterat mot att få in motoroljearom i ugnen. Jag har behållit min partner (och hon mig), det är nu över 50 år sedan vi lierade oss. Efter montaget – startförsök – lyckat, endast ett fåtal kickar innan magnettändning, förgasare och tändstift samarbetade att väcka liv i ca 27 pigga? hästar. Körövning vidtog, körkortet var giltigt men sambons egna motoriserade 2-hjulserfarenheter var från enpetarmoppe som brukade fungera när hon körde hemifrån men protesterade vid tid för hemresa och krävde hämtning mha hennes bror och dennes Vauxhall Viva, störande på syskonkärleken. Träningen inleddes på den största parkering vi kunde hitta och påminde nog lite om de avrostningar de flesta nu känner till. Småningom tog vi oss ut på trafikerade vägar, jag först och hon efter. Självförtroendet ökade och vi bokade in oss för att åka till träffen i Heiligenblut -78, hon hade säkert kört 100 mil! innan dess. Vi tog en vecka på oss för nerresan och höll oss till Bundesstrasse, inga Autobahn för oss som måste hålla ihop och ville köra i LUGNT tempo. Det var tydligt att även om det var ovanligt i Sverige med kvinnliga förare så var det ännu rarare i Tyskland, den uppmärksamhet som min hulda fick när hon tog av hjälmen var ansenlig, en ung tjej på en 23 år gammal BMW, det var en hel del att smälta. 34 Bumsen 2 2023 Återfall - först Virago till frun, sedan Scarver och till sist BMW R 1150 R. Bengt-Arne satsade på R 1100 RT