Bumsen 1
På två hjul som låg framför oss med idogt tända b
romsljus. Passet gick lysande både upp och ned med en uppskattad paus nära toppen med snöbollskrig mitt i sommaren, nytt för oss. En härlig vecka på campingen i Heiligenblut men på morgonen för hemresan så lyste det mer vitt på topparna än dagen innan, snö hade fallit. Nervositet. Fick tips om en tunnel vi kunde ta istället. Åkte dit, tågtunnel, mc lastades i godsfinka med förare och passagerare, ingen surrning och inga stolar, stå eller sitt på bågen. Strax före avgång kom en personal och sköt igen dörren – KOLSVART, inga lysen i vagnen, tåget accelererade snabbt och SKAKADE. Någon med modern cykel och bra batteri tände parkeringslyset och ett visst lugn inställde sig, nog avtog skakningarna också, eller? Ytterligare några år följde med bil/avställd mc på vintern och mc/avställd bil på sommaren, mc-försäkringar var dyra och genom att byta fordon på försäkringen kunde man samla bonus – viktigt på den tiden speciellt om man hade lite trång ekonomi eller bara ett småländskt sinnelag. Sambon hade blivit fru och familjen växte – Villa – Volvo – Vovve följde liksom husvagn och båt, dock ej samtidigt, under dryga tjugo år. Flytt från Västkust till Ostkust. Barn blir vuxna och, om man har tur, följer de gängse mönster flyttar de även ut ur boet. Det gjorde våra och frun tyckte plötsligt att vår 23-fots snipa var i klumpigaste laget och kungjorde en önskan att återuppta 2-hjulandet. De ursprungliga Bumsarna hade avyttrats så nyanskaffning stod för dörren. En viss tveksamhet om den egna kompetensen hade uppstått – måste ha något riktigt lättkört. Vad? Något där hon trots viss begränsning i benlängd ändå kan få ner hela fötterna på Terra Firma. Det blev en begagnad Virago 535 och en hel del turer i omgivningarna. Jag satte ut annons på båten samma höst – jag ville också åka 2-hjul och då blev båten förvandlad till ett drivankare. Den var inte fullt så lättsåld som jag hoppats, eller så begärde jag för mycket, men på Skärtorsdagen (en sen påsk) kom en köpare, betalade och puttrade iväg. Nästkommande vardag besökte jag en firma i min dåvarande stad som direktimporterade fordon, vi diskuterade ekonomi, skick, märke, modell och så vidare. Kontentan blev att 6:e Juni -06 hade jag en BMW R1100RT -96, 6:e Juni -07 hade jag kört 2000 mil (många av dem i sällskap med min kära) – det var roligt att köra mc igen. Under tiden hade hustrun tröttnat både mentalt och fysiskt på Viragons körställning och bytt till en BMW Scarver, democykel med nygaranti. Trevlig bekantskap men inte så driftsäker, två totalstopp på 800 mil, först gick splinsen i framdrevet all världens väg vid 400 och sedan föll ca 120 grader av omkretsen på bakdrevet bort. Återkallningsbrev hade kommit på avvägar i BMWs byråkrati men när händelsen inträffat fixade de felen. När bakdrevet drog ut på tiden fick frun en lånecykel från BMW-försäljaren i staden, www.claessonsmotor.se, tel 0456-230 30 Industrigatan 11, Bromölla Följ oss på Facebook och Instagram Ord. öppettider månd-fred 10-18, lörd 10-14 HANDLA DIREKT I VÅR WEBBSHOP VI HAR ALLT FÖR DIG OCH DIN HOJ MC • ATV • PERSONLIG UTRUSTNING TILLBEHÖR • VERKSTAD Bumsen 2 2023 35