Bumsen 1
Skyddsutrustning Första siffran. Vilken typ – Sko
upp till ankelhöjd = 1, Stövel =2 Andra siffran. Nötning. Nivå 1 eller 2 Tredje siffran. Penetrering. Nivå 1 eller 2 Fjärde siffran. Vridstyvhet i sulan. Nivå 1 eller 2 Dessutom kan det finnas nedanstående förkortning på etiketten. Det är frivilliga test där tillverkaren avgör om de ska göras. WR = Vattentätt IPA = Ankelskydd IPS = Skydd för smalbenet SRA/SRB/SRC = Testad halkskydd – tvålvatten/glycerin/båda Airbag Sedan 2006 har det varit möjligt att få airbag på Honda Gold Wing. Inga andra tillverkare har nappat på idén. Exempel från Dainese Alpinestars och Dainese var först med airbagvästar. De senaste åren har fler tillverkare tillkommit. För oss konsumenter har prisbilden blivit mer attraktiv. En airbagväst är troligen det bästa skydd som du idag kan köpa. Det sägs att användning av airbagväster kommer att betyda lika mycket för minskning av allvarliga skador som kravet på hjälm gjorde. Stödupptagningen i en airbagväst motsvarar ca 7 – 9 ordinarie ryggskydd. Level 1 för airbagväst år 4,5 kN och Level 2 – 2,5 kN. Airbagväst Utvecklingen av airbagvästar har de senaste åren gått fort. Inte minst på grund av att airbagväst sedan 2018 är ett krav i MotoGP och Superbike VM. Sedan 2020 har också Dakarrallyt krav på airbagväst i MC-klassen. Från och med säsongen 2022 bliv det krav på airbagväst i stort sett samtliga internationella tävlingar för motorcyklar. Krocktest vid 35 km/t. Elektroniskt airbagväst som bärs under jackan har utlöst. In&motion - Crash-test - YouTube Inför köp av airbagväst Typ av väst? Mekanisk aktivering. Airbagen utlöses via ett snöre som man förankra i motorcykeln. För att inte få oönskad utlösning om man glömmer att frikoppla sig krävs det en kraft på ca. 25 kg för att aktivera västen. Data från den Alpinestars airbag Marc Marques använde den 4 oktober 2019. Han träffar asfalten med 26,14 g. Han gick därifrån och fortsätta tävla samma dag. 44 Bumsen 2 2023 Plus: Lite billigare i inköp. Lite billigare gaspatron som man själv kan byta. Inget batteri som ska laddas. Minus: Vid en olycka måste man komma bort från motorcykeln för att västen ska utlösa. Om man kör stående så blir snöret lägre och det tar lägre tid innan västen utlöser.