Bumsen 1
R32 Resultatet blev banbrytande. Motorn satt nu p
å tvärs i ramen med längsgående vevaxel och cylindrarna stack ut i luften på vardera sidan. Så nu fick man bra kylning, plats för växellåda på ett vettigt sätt och låg tyngdpunkt som förbättrade köregenskaperna. Dessutom hade cykeln kardandrift. Kardandrift var känd sedan tidisom poserar med teamet, där hans Douglas är utrustad med den nya BMW-motorn. Motorn var emellertid avsevärt förbättrad, med ett slutet ventilsystem, pålitlig oljecirkulation och en fungerande förgasare. Förgasare var en BMW-specialitet på den tiden, man utvecklade dessa för sina flygmotorer och uppnådde ett höjdrekord på 9760 meter 1919. Designfilosofi Efter meningsskiljaktigheter mellan Stolle och Friz gick Stolle till Company Wilhelm Sedlbauer där han designade en toppventil-boxer, inte olik M2B15. Detta användes framgångsrikt i Viktoria KRII och försäljningen av en av BMW-motorerna till Victoria upphörde. Något måste göras eftersom Helios-cykeln sålde mycket dåligt och andra användare av motorn såsom Heco, förblev nischtillverkare. Friz flyttade in på ett hemmakontor vintern 1922 och bestämde sig för att bygga en riktigt bra motorcykel, som om den skulle upp i luften. Den måste vara driftsäker, lätt att underhålla, ha bra köregenskaper och använda den boxermotor de hade. Martin Stolle och teamet med Stolles Douglas 4hp utrustad med den nya M2B15 BMW-motorn. gare, bland annat på motorcyklar från belgiska FN – Fabrique Nationale de Herstal, men inte på en boxer och inte med sådan perfektion. ´I flygbranschen gäller ” Failure is not an option ”; Om man tar med den filosofin i konstruktionen av motorcyklar blir det en bra konstruktion, man använder bra material och får termiskt och mekaniskt friska maskiner. Den klassiska BMW:n hade hittat sin arketyp, ett recept som fortfarande fungerar och hur skulle det annars se ut? Så vad betyder R32? Det finns olika förklaringar här. Det är säkert att R står för Rad som är den korta formen av Motorrad, dvs motorcykel. Siffran 32 är ett mysterium och BMW själva säger att de inte har någon förklaring till nummerkombinationen. BMW har ganska förvirrande typbeteckningar genom åren och R32 startade traditionen. Tidig annons för vad som skulle komma, Friz fick ut 2 hk mer innan den nådde butikerna. Teknik och utrustning Som standard levererades cykeln utan belysning men sådan kunde beställas som tillbehör från Bosch. De tekniska uppgifterna berättar om en relativt lätt cykel (120 kg) med 2 hk mer än M2B15-motorn, den bar nu beteckningen M2B33 och uppgavs till 8,5 hk vid 3300 varv. Motorblocket hade bytts från M2B15 så att det nu passade in i ramen på tvären. Borrning och slaglängd var 68x68 mm. Denna formel blev guldstandard hos BMW. BMW R37, 39, 42, 47, 57, 23, 5, 51, 24, 25, 26, 27, 51/2/3 och R50; långt fler än 100.000 motorer i storleken 250 och 500cm3 från BMW använde denna kombination under 46 år. Den första serien (1923) var endast utrustad med broms på bakhjulet, med en v-blockdesign som verkade mot en extra ”stålfälg” fäst vid ekrarna. 1924 kom broms även fram. Fjädring skedde via länkarmar förbundna med en halv elliptisk bladfjäder fäst under gaffelhuvudet, en konstruktion de i princip höll fast vid tills R11 och R16 gick ur tiden 1934. Motorblocket var delat horisontellt, en konstruktion de höll fast vid tills R5 och R6 kom på plats 1936 med tunnelhuset, då har jag inte glömt att R12 hade detta kvar fram till 1942. 8 Bumsen 2 2023