Bumsen 1
R32 R32 BMW R32 - den förstfödde Text: Nils A. Rø
kke, BMW MC Trondheim, Foto: se källor i slutet av artikeln. Översättning: Lennart Orvarsson 1923 kom den första motorcykeln med BMW:s namn och logotyp. Det döptes till R32 och var resultatet av ledighet som skarpsinniga flygplansingenjörer tvingades till efter första världskriget. Villkoren i Versaillesfördraget förbjöd tyskarna att bygga flygplan och flygmotorer. Entusiasmen för att utveckla tågbromsar och jordbruksmaskiner var starkt begränsad hos den framstående ingenjören Max Friz, mannen bakom flera banbrytande flygplansmotorer. Varför inte göra något roligt och förbättra motorn de hade ärvt från BFW och de tvivelaktiga motorcyklarna som följde med lasten från det nyligen sammanslagna företaget? Så Ovan: Konstruktionsritning BMW R32 signerad Max Friz. blev det, och resten är som man brukar säga, historia. Men låt oss ta en liten djupdykning i berättelsen om denna banbrytande cykel. Motorns historia Max Friz skapade en design som har hållit i 100år. Helios med BMW motor. BMW hade sedan 1920 tillverkat en boxermotor som de sålde till andra motorcykeltillverkare. Den betecknades M2B15, gick under namnet ”Bayern-Kleinmotor” och var en 500 cm3 sidventilad motor på 6,5 hk. Alla tillverkare som använde M2B15 byggde den på längden, det vill säga med vevaxeln över. Växellådorna via växlar och koppling till bakhjulet var uppfinningsrika och dåliga. Victoria KR I hade viss framgång medan Helios, som var ”på vagnen” efter sammanslagningen med BFW, var allvarligt plågad av problem. Men inte motorproblem. Som vi kan se på bilden finns det ett stort antal kedjor och överföringar i aktion för att åstadkomma framdrift. Motorn designades av Martin Stolle, verkmästare på experimentavdelningen, Stolle var en begåvad ingenjör och ägare till en Douglas boxermotorcykel, möjligen en 4 hk (600ccm). Det finns faktiskt en bild på Stolle Bumsen 2 2023 7