Bumsen 1
Försäkringsnytt Nyheter i klubbförsäkringen Under
våren kommer de som har minst en trafikförsäkring i Svedea att få tillgång till ett års premiumabonnemang på Detecht-appen utan extra kostnad. Detecht är en app som med premiumabonnemang är kopplad till SOS Alarm och ringer upp om din smartphone känner av en krasch. Vi kommer även flytta vår rullgrusrapportering till Detechts app, så du får allt i ett. Du kan läsa mer om Detecht på detechtapp.com/sv/premium. De som har sin mejladress i vårt register och tillåter reklam från oss kommer att få ett mejl när allt är klart om hur man går tillväga för att aktivera sitt abonnemang. Den 1 april kommer nya villkor, med lite uppdateringar. Trafikförsäkringen • Vi tar bort begränsningen i det frivilliga åtagandet i trafikförsäkringen. Detta gäller ersättning för den personliga skyddsutrustningen i samband med personskada, där det i tidigare villkor var begränsat till 50% av ett prisbasbelopp per person (förare och passagerare). I takt med att skyddsutrustning blir bättre blir den också dyrare. Generellt • Det tidigare undantaget att försäkringen inte gäller om kravet på vald utlåning följs, är borttaget. Detta är numera en säkerhetsföreskrift där ett avdrag på 25–100 % görs baserat hur allvarligt man åsidosatt säkerhetsföreskriften. • Med XL gäller räddningsförsäkringen (se 3.6) utan självrisk vid högst tre skadetillfällen per försäkringsår, därefter debiteras ordinarie självrisk. • Vid vagnskador som sker utomlands under perioden 1/11–31/3 tillkommer nu en extra självrisk på 8 000 kronor utöver den ordinarie självrisken. Samtidigt slopar vi den tidigare rutinen gällande särskilt premiepåslag och begränsning på 90 dagar för de kunder som åker utomlands under motsvarande period. Läs mer i högerspalten. Bumsen 2 2023 15 Vi har haft lite friktion i hur vi hanterar försäkringstagare som ska ha hojen utomlands på vinterhalvåret. I sig är utmaningen att mc-försäkringar idag är så kallade årsförsäkringar. Årsförsäkringar är framtagna efter önskemål från hojåkarna på 80-talet, då försäkringar var prissatta likadant över hela året. I stället ställde man av hojen på hösten och ställde på den på våren. Med SMC i spetsen ville man ha slut på detta krångel med av och påställning höst och vår. Då infördes årsförsäkring av en del försäkringsbolag, och för en kostnad av ungefär 8 månaders försäkring kunde man försäkra hojen ett helt år. Det funkar mycket bra, det var inte så många som hade hus eller lägenhet vid medelhavet, utan hojen stannade i garaget för de flesta. I de nya villkoren anpassar vi dessa och tar bort begränsningen på 90 dagar och lägger en branschgemensam tid på 182 dagar per försäkringsår.