Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 2-2018 H är berättar Vanessa
om sin roll som medgrundare, entreprenör och arbetet i influencer marketing-byrån Tourn Agency. —Min del som medgrundare i Caia, har sin upprinnelse i att jag jobbat som Biancas manager sedan 2016 och våra karriärer har hela tiden gått parallellt med varandra. Sedan jag började arbeta med Bianca gick allt väldigt fort, vi körde på fullt till dess att jag gick på min mammaledighet 2017, därefter har jag bara jobbat med Bianca. Sen kom behovet av att skapa något, en produkt och att valet föll på smink var ett ganska självklart val då det är Biancas stora intresse. Det gick också väl ihop med min bakgrund som tidigare konsult för varumärken som Chanel och L’Oréal Luxury, en bra kombo att utgå ifrån CAIA PALETT VANESSA BERÄTTAR att allt har fått ta sin tid, utifrån en väldigt tidig tanke och vision började de så sakta att skapa varumärket Caia, som då inte hade något namn. — Det var inte svårt att hitta samarbetspartners, vi fick erbjudande från all over men var tvungna att sålla i valet av partner. Vi hade inget intresse av rena affärsänglar utan ville ha ett team med kontakter och bred kunskap i branschen. Personer som skulle komplettera varandra med ett kontaktnät, och en kännedom om produktutveckling och att patentera. Under början av 2018, hörde Jesper Matsch och Mikael Snabb av sig, tidigare medgrundare i Svenska Krämfabriken som anses vara en av Europas modernaste produktionsanläggningar för kosmetik. De båda var intresserade av att starta något nytt. Efter en första telefonkontakt insåg både Vanessa och Bianca detta var två med en oerhört bred erfarenhet och kompetens. —Jag tog det första mötet, en lunch med Jesper Matsch och Mikael Snabb, och det kändes direkt att vi var något fruktbart på spåren. Därefter 20 träffades vi alla fyra och hoppade rakt in på det kreativa och alla med samma vision, att bygga varumärket runt en enda kvinna - Bianca Ingrosso/Caia. Både Jesper och Mikael hade nya uppdrag vid den här tidpunkten men släppte allt när vårt samarbete drog igång. Namnet lekte vi med redan vid första mötet, det var ett av alla namn i högen av förslag, men stavades då Kaya som visade sig vara upptaget. Ihop med en byrå GLHF tog vi sedan fram själva identiteten. Vem är Caia, vad ska hon stå för? Ner kokades trettio ord till endast två och vi fastnade för – ”edgy och ödmjuk”. Vi har varit involverade i allting i val av färger på flaskor och lock och jag vill påstå att det klart roligaste var att ta fram identiteten. Vad tar det i tid att utveckla en sådan här produkt? — Det tar minst ett år att göra en produkt som den ögonpalett vi nu lanserat med Caia. Men vi valde också att inte tumma what so ever på kvaliteten, därför fick vi starta om vid några tillfällen när vi inte var nöjda med resultatet. Vi har producerat i Milano och London hos kosmetikbranschens absolut ledande tillverkare och fick ett extremt proffsigt bemötande under hela vägen. Svåra moment? — Ledtiderna, vi kan tyvärr inte kontrollera de yttre faktorerna. Och det är en rätt stor skillnad att jobba med London och Italien, ska man göra bara en liten ändring tar det tid i Italien. Sedan är logistik och kommunikation en viktig del som lika mycket som tillverkningen måste vara stabil och trygg. Frågor som - kommer produkterna att hålla vid transport, vid shipping? Både Micke och Jesper vet att det kan hända mycket längs vägen men vi försöker alla att tänka ett steg framåt – och lite kontroll freak måste man vara för att få det att fungera i alla led, men vi kan heller inte vara överallt. Ω F O T O : ANC E L I CA S WAN S T RÖM