Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 2-2018 STIPENDIUM ATT SÖKA K
ungl. Akademien för de fria konsterna, Kungl. Musikaliska akademien, Kungl. Vitterhetsakademien, Svenska Akademien och Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur har sedan 2016 ett gemensamt stipendieprogram med syftet att fördjupa akademiernas samverkan och ett akademiöverskridande arbete till gagn för forskare och yngre konstnärliga utövare. Ett delmål är att varje stipendiat genom programmet ska ha kunnat utöka sitt akademiska nätverk VAD HÄNDER OM MÄNNISKOR EXPONERAS FÖR FULA SAKER? D en nya avhandlingen Marketing with benefits av Stefan Szugalski, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, besvarar frågor som: Varför vill människor ha det som är vackert? Vad händer om människor exponeras för fula saker? Avhandlingen består av fem artiklar och kan användas som en verktygslåda för marknadsförare som vill skapa marknadsföring med positiva effekter för både företag och samhälle. – Min forskning är ett bidrag till den större frågan huruvida marknadsföring ger positiva eller negativa effekter på samhället. Min avhandling visar att marknadsföring kan ha positiva effekter på samhället. Men marknadsförare måste förstå att bra för samhället och bra för företaget inte är antingen eller, säger Stefan Szugalski. – Företag som vill skapa ”bra marknadsföring” behöver se över sitt sätt att tänka. Man behöver se bortom dagens kampanjtänk, mäta andra värden än försäljning och attityd till varumärket och förstå att effekter av marknadsföring kommer i flera steg, fortsätter han. 6 Stefan Szugalski har bland annat studerat vad som händer om man exponeras för fula grönsaker. Flera livsmedelskedjor har gjort kampanjer där de säljer fula grönsaker. Dessa har skapat uppmärksamhet men har varit dyra och inte sålt speciellt bra. Stefan Szugalski bestämde sig för att undersöka detta på djupet. Han fick alla kvitton från COOP med kunder som köpt dessa fula grönsaker (90 000 kvitton). Det visade sig att de som köpt fula grönsaker handlar för 30 procent mer än när man inte köpt fula grönsaker. – Det händer spännande saker i människor när man exponeras för fulhet. Man får fler tankar i huvudet, blir mer nyfiken och är nyfiken på att prova nya produkter, säger Stefan Szugalski. DU KAN LÄSA MER om Stefan Szugalskis marknadsföringsforskning i doktorsavhandlingen Marketing with benefits. För ytterligare information, kontakta gärna: Stefan Szugalski, ekon.dr. e-post: stefan.szugalski@alumni.hhs.se Källa: Handelshögskolan Stockholm utanför det egna expertisområdet, och genom sitt stipendiearbete getts möjlighet att också bidra med egna förvärvade kunskaper i detta utökade nätverk. Samverkansformen, som fått namnet Bernadotteprogrammet, ska erbjuda en möjlighet till akademisk fördjupning efter avslutad konstnärlig högskoleutbildning på masternivå, doktorandnivå eller postdoktoral nivå. Fördjupningen är tänkt att kunna genomföras i definierad projektform under högst ett år från det att stipendiet utdelats. ANSÖKAN OM STIPENDIUM Inom ramen för Bernadotte-programmet utlyser Konstakademien varje år två stipendier för ett konstnärligt och/eller vetenskapligt projekt med konstområdet som utgångspunkt. Avgörande för bedömningen av ansökan är hur den sökande avser tillvarata och reflektera andra akademiers kompetensområden i sitt projekt. BEHÖRIGA ATT SÖKA ÄR: • Personer med avslutad masterexamen från konsthögskola, samt doktorander och disputerade forskare inom konstnärlig forskning vid konst-högskola, med en examen som vid ansökningstillfället inte är äldre än fem år. Ansökan görs senast 13 januari 2019 och ska, förutom en beskrivning av det tänkta projektet, innehålla CV och examensbevis.