Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET NR 2-2018 INTERVJU ALEXANDER HJ
ERTSTRÖM AIRINUM Var producerar ni och hur fungerar produktionen? —Vi utvecklar produkterna i Sverige men producerar i Kina. Produktionen var en stor utmaning i början men vi har varit mycket på plats och lärt oss den hårda vägen. Nu börjar vi få bra koll på läget och har hunnit skaffa oss starka partnerskap. Nya produkter på gång? —Vi har precis lanserat en helt ny FREDRIK KEMPE Ni startade upp via STING Accelerate, ett acceleratorprogram som drivs av affärsinkubatorn Stockholm Innovation & Growth i augusti 2015 var ni ett av åtta nya företag som antogs till STING. Berätta om vad Airinum är och står för. —Airinum startades efter att en av grundarna, Alexander Hjertström, studerade i Indien och fick hälsoproblem på grund av mycket luftföroreningar. Efter mer research insåg han att luftföroreningar är en av de största både miljö- och hälsoutmaningar vi står inför. Han bestämde sig då att tillsammans med barndomsvännen Fredrik Kempe starta Airinum. Målet med bolaget vår tvådelat; 1) att ta fram produkter som kunde hjälpa människor att andas ren luft och må bättre samt 2) driva debatten om klimatförändringar och vikten av att ta hand om vår planet. Företagets första produkt är en modern och avancerad andningsmask som skiljer sig mycket från det utbud som finns på marknaden idag. Airinums ’Urban Air Mask’ ger användare högt filterskydd mot föroreningar, bakterier och även pollen, den är bekväm & lätt att andas i samt har ett inslag av fashion/ design. Hur har det gått för er? —Sedan lansering i slutet av 2015 har bolaget och produkterna mottagits från kunder runt hela världen. Från deras första 36 ALEXANDER HJERTSTRÖM Kickstarterkampanj fick de in närmare 1500 kunder på dryga 3 veckor. Sedan dess har företaget lanserat webshoppar, öppnat retailbutiker, tagit sig in i travel retail samt är aktiva på de stora globala marknadsplatserna (Amazon, Tmall etc.) Har mottagandet varit som förväntat? —Mottagandet har övervägande varit positivt. Många tycker produkten är spännande och förstår att den är viktigt då den faktiskt kan rädda liv. Dessutom får vi ofta responsen att vi tacklar ett viktigt område på ett modernt sätt. Vi har dessutom blivit uppmärksammade i media; BBC, CNN, The Guardian, och även i fashion media som Vogue, GQ, Hypebeast och Highsnobiety. Något land som varit speciellt positiva/negativa? —Generellt har produkten i Asien och i USA mottagits positivt, mycket för att de redan finns förståelse och användning av liknande produkter. Vi har fått lite negativ feedback, speciellt från Europa, där vissa människor missar syftet med vår produkt att hjälpa människor och istället tolkar det som att vi försöker kapitalisera på ett miljöproblem. Detta är lätt att förstå och det är en hårfin linje. Vi gör mer fashionable och premium masker, så på ett sätt sticker det i ögonen på folk, medan andra förstår att detta bara är ett sätt att få fler människor att faktiskt skydda sig. mask, generation 2.0 av ’The Urban Air Mask’. Vi har frågat våra kunder och försökt förbättra så mycket som möjligt utifrån feedbacken. Dessutom släpper vi vårt första samarbete 3 december tillsammans med en stor musikproducent som heter Alan Walker från Norge, vilket känns väldigt spännande. Han har en stor skara anhängare vilket ger oss möjligheten att nå ut till mycket människor. Syftet med kampanjen är att lyfta frågan kring klimatutmaningar genom vår produkt och hans musik. Ni har tagit in nytt kapital i en finansieringsrunda nyligen. Vad händer nu? —Vi har tagit in lite kapital för att öka tillväxten, i vårt fall kunna stärka vårt varumärke och växa teamet. Marknaden växer men konkurrensen blir också större, så vi måste vara på tårna och utnyttja vår position. Bolagets vision handlar mycket om att öka medvetenheten om luftföroreningar och vill i framtiden även tackla andra hälsoproblem orsakade av klimatförändringar. —Det innebär att vi potentiellt kommer att släppa nya produkter. Marknaden för det här växer stort varje år samtidigt som vår vision är att faktiskt inte behövas i framtiden. Men så länge det finns klimatutmaningar som luft, vatten och extremt väder så kommer vi utveckla produkter som kan förbättra människors hälsa och tillvaro. Luftföroreningar var det ingen som tänkte på för fem år sedan, nu är vi mer medvetna och om fem år kommer alla att äga en mask. Ω