Kingsize 1
ZACKE SER SVERIGE I VITÖGAT ”DET ÄR NÅGOT GIGANTI
SKT SOM HÅLLER PÅ ATT HÄNDA” I över 15 år har Zacke skärskådat Sverige i allmänhet och Norrbotten i synnerhet, från sitt - och andras - perspektiv. En sanningssägare som inte räds att exponera det fula och kantiga, genom att göra små historier vackra och meningsfulla. Kanske mer tydligt än någonsin på nya albumet ”Noir”; en bitvis satirisk men huvudsakligen autentisk skildring av öden i ett föränderligt Norrbotten. Ju äldre man blir som aktiv musiker, desto tydligare blir ofta vägvalet mellan att gräva inåt och söka utåt. Att leta sig fram genom andras historier och tiden man lever i, eller gräva på djupet inom sig. Men på många sätt är förstås perspektiven integrerade. Ett tydligare exempel på det än 41-åriga Zakarias ”Zacke” Lekberg är svårt att hitta. De första stapplande stegen som rappare togs i konstellationen L-Town Crew 1998. Ett gäng på ett 20-tal personer som gillade hiphop och höll på med rap, producerade beats, breakade och graffade. De gjorde en del spelningar och lyckades vinna distriktsfinalen i Musikdirekt. När de splittrades efter tre år fortsatte Zacke att göra musik på egen hand. 2010 kom det charmiga debutalbumet ”Visst är det vackert”, som tre år senare följdes upp av den gemytliga juvelen ”Renhjärtat”, där han verkligen hittade sitt uttryck och sound. Detta märktes också av utåt, då låtar som ”Utomlands”, ”Torgny”, ”Minicall” och ”Mammas nya kille” fick uppmärksamhet för sitt förkroppsligade av en fräsch skaparlust och samtidigt bidrog med nytänkande teman och berättelser. I skarven mellan ”Renhjärtat” och det som man skulle kunna beskriva som Zackes nya riktning kom också albumet ”Alaska”, som även fick ge namn åt konstellationen tillsammans med Johan och Anders Rensfeldt från Movits!. Ett bastungt och lekfullt projekt som inte bara skulle bli bland det sista ur den ikoniska Goldenbest Records-eran (som huserade namn som Maskinen, Ansiktet, Far & Son, Erik Lundin och JOY) utan också leda in Zacke på en mer tydligt politiskt konceptuell bana. För även om debuten innehöll spår som bluegrass-osande ”Ser det kommer” och uppföljaren huserade Promoe-gästade ”Värdegrundskursen”, så var berättandet och ett tillgängligt sound fortfarande i fokus. På det efterföljande mästerverket ”Fattigkussen” skulle den stora berättelsen ersätta de små och helheten formas av en mer kollektiv ansats. ”Fattigkussen” var ett konceptalbum och byggde vidare på en karaktär baserad på uttrycket ”fattiga kusinen från landet”. En start på något betydligt mer ödesmättat, cyniskt och melankoliskt om Sverige utifrån ett landsortsperspektiv. Om utanförskap i landets utkanter. Om historier som inte berättats och öden som inte förverkligats. Uppföljaren, 2020 års ”Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.”, skapades i samma anda, med ett bredare fokus på ett Sverige i förändring, med ett större och mer ambitiöst sound. 2024 är vi framme vid ”Noir”, där Zacke återigen tar sikte på hemtrakterna och berättar om ett Norrbotten i förändring. – Jag tycker plattan står på två ben. Ena benet är liksom Sverige och självbilden och identiteten som jag tycker har förändrats ganska snabbt och min besvikelse och… frustration över det. Det andra benet skulle jag säga är Norrbotten och allt som håller på att hända här, som är mycket svårare att koka ner, säger han och tar en klunk Trocadero. – Det är mångbottnat, ska vi rädda klimatet eller tjäna pengar för att ändra platsen man bor på… du vet, det är så jävla många lager. På det benet har jag mest försökt fånga en slags känsla och zooma in på människorna som bor häruppe, som jag tycker glöms bort i många diskussioner. Inför sitt debutalbum flyttade Zacke till Stockholm av den klichéartade anledningen att komma närmre musikbranschen och folket i den. En NR 4, 2024 | KINGSIZE MAGAZINE 19 WWW.KINGSIZEMAG.SE