Kingsize 1
Intervju: Zacke Människors historier kommer allti
d vara intressanta. så jag tycker det blev en jävligt cool låt. Det var kul att den blev så jävla hiphop! Och nästan lite obehaglig, haha. Hans vers är skitfett. Ja, verkligen! Kan du berätta vad den handlar om? – Den handlar väl om känslan av en avtändning, typ. Därav det här lite obehagliga. Tiny Oceans som lägger refrängen gör det svingrymt. Jag är inne på att Sverige som nation är inne i någon slags avtändning och det tycker jag Mwuana är inne på också. Det mörka i det och bilden man får när man ser sig själv i spegeln. En väldigt politisk låt, på ett sätt. Det är lite så jag känner, att vi är inne i en liten avtändning på något sätt. En som inte är särskilt väsensskild från Zacke är Erik Lundin, som också gästar skivan. De båda har känt varandra länge, sedan tiden då Goldenbest Records huserade på Hornsgatan och båda jobbade i studios sida vid sida när den senare spelade in sitt numera klassiska EP-projekt ”Suedi”. Tillsammans har de skapat vad Zacke kallat ”en hoppfull kampsång” i pressmeddelanden och soundet för tankarna till Eddie Vedders soundtrack till millennials-favoriten ”Into The Wild”. 24 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2024 – Det var coolt att se den växa fram och jag tror alla vi som kände till honom sedan innan förstod att han hade det i sig och bara behövde hitta rätt uttryck. Men han hade en spelning i Lule och då passade vi på att hoppa in i studion. Jag hade en gammal låt som han gick igång på som fan och ibland behöver man att någon annan gör det. Då ändrade vi om den lite och la en charango på den. Jag hade en idé om att göra en kampsång som inte är corny, haha. Kan man göra en kampsång 2024 som inte känns progg-gubbig? Det finns ju inget som låter så vänster som en charango, skrattar han. Haha verkligen, stränginstrument är verkligen vänster. – Ja, ja. Men dom där små är verkligen det, skrattar han igen och fortsätter: – Det känns som att progg har varit töntigt i Sverige i 30 år, men när man lyssnar på dom texterna nu så slår dom an annorlunda, tycker jag. Med vart vi är 2024. När jag lyssnar på dom texterna förstår man lite mer i vilken kontext de är skrivna i. Vi pratar vidare en stund om albumspåret ”Nathalie”, en låt som innehåller inslag av just progg, rock och visa. På låten hörs bland andra hyllade textförfattaren Mattias Alkberg, rapparen Gonza-Ra och Gällivare-bördiga författaren och mångsysslaren David Väyrynen - vars banbrytande debut ”Marken” delar sensmoral med Zackes musik. Det är ett modigt inslag som rapparen är särskilt stolt över och som precis som introt ”NBIN” anspelar på ännu ett lager av albumets tematik. – Man får aldrig snacka skit om Norrbotten och jag har det här i mig att det är som att sparka neråt. Det är nog underdog som det är. Så nu när det ska lockas upp 100 000 pers och jobba här så är det ännu mer ”allt är bra här, kom upp!”, haha. Så ska dom ju göra, politiker, tjänstemän och reklambyråer. Men för mig som kulturarbetare med rebelliska drag känns det spännande att göra tvärtom på något sätt. Så det är också något som har fötts ur det här. Att om jag bara inverterar den grejen, då blir det ganska mörkt och osäljigt. Jag tror inte ”Nathalie” hade använts av en reklambyrå, skrattar han högt och avslutar: – Jag hoppas att även folk söderut kan ta till sig skivan. John Lennon sa det bra: ”Don’t hate what you don’t understand”. Människors historier kommer alltid vara intressanta tror jag. WWW.KINGSIZEMAG.SE