Kingsize 1
Intervju: Zacke En vecka efter jag släppte ”Botte
nviken” kom Anthony Blinken till Lule. Det är inte som att amerikanska utrikesministrar har kommit till Lule förut. flytt som han i tidigare intervjuer sagt breddade hans perspektiv och fick honom att se på sin hemort i ett annat ljus. Flytten tillbaka till födelseorten Luleå gjordes först i samband med förra skivan och av allt att döma har det till stor format innehållet på ”Noir”. Titeln säger en del om sinnesstämningen på albumet. ”Noir” är franska för ”svart” och används inte sällan i beteckningen ”film noir”, en subgenre inom thrillers som hänvisar till svartvita kriminalfilmer från 40- och 50-talet med dyster ljussättning ofta utspelad i en cynisk och dyster värld av falskspel, svek, girighet, korruption och mord. ”Noir” är också namnet på ett svensk dystopiskt rollspel som utspelar sig i en miljö inspirerad av klassisk film noir och moderna filmer som ”Sin City” och ”V för Vendetta”. Svart är också färgen på olja, som kommit att bli något av en symbol för den tätt sammanflätade länken mellan klimatförändringarna och känslokall kapitalism. När vi möts via skärmar sitter Zacke i sin studio som ligger i ett skyddsrum i centrala Luleå. Jag frågar skämtsamt 20 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2024 om det är en strategiskt utvald plats med tanke på tiderna vi lever i. – Det är det nog för alla som är artister, skrattar han. Utöver Rysslands invasion av Ukraina och den tillhörande farhågan kring en rysk attack mot Sverige, har mer direkta frågor som NATO-inträdet och återkommande begrepp som ”grön omställning” dominerat nyhetsflödet det senaste året. För de måttligt politiskt intresserade i mellersta och södra delarna av Sverige har det mest varit rubriker, men för människorna i Norrbotten så har dessa initiativ blivit skarp realitet. En realitet som bokstavligen fått marken under deras fötter att knaka. – Det pågår ju en industrirevolution i norra Sverige. Det är en del av den gröna omställningen. Det ska investeras hundratals miljarder, alltså den största industriella satsningen i Sverige någonsin. Som jag tror ganska få känner till. Men en av dom här fabrikerna dom ska bygga är lika stor som SAAB:s satsning på 80-talet. Man fattar knappt. Det här händer överallt, i Lule ska dom bygga en hamn och göra den största muddringen sen Göta Kanal. Allting är på gigantiska, gigantiska nivåer i form av storlek och pengar, säger han och fortsätter: – Sen det här med Nato… Det kanske inte folk i södra Sverige märker av, men det gör vi här. En vecka efter jag släppte ”Bottenviken” kom Anthony Blinken till Lule. Det är inte som att amerikanska utrikesministrar har kommit till Lule förut. Det är nya saker som håller på att hända och det går skitsnabbt. Det är det jag tror vi som bor här försöker förstå, hur det ska påverka oss. Vi vet inte hur det kommer bli. Det gjordes ju ungefär en sån här satsning i Lule på 70-talet som gick åt helvete, så det är många som är luttrade på grund av det, säger han lite nedstämt och konstaterar: – Det är något gigantiskt som håller på att hända och folk här försöker förstå vad som händer, så kan man summera det. För att göra musik av detta har Zacke använt sitt sedvanliga knep att själv ta ett steg tillbaka och låta andra människor synas och höras genom texterna. Det är ett hantverk som få bemästrar, men som Zacke gjort till något av sin paradgren. Här finns all anledning att dra paralleller till svenska proletärförfattaren Eyvind Johnson WWW.KINGSIZEMAG.SE