Kingsize 1
Intervju: Zacke Jag har aldrig varit i Compton, m
en jag tycker dom historierna är intressanta. Så det är mitt hopp, att man ska kunna ta det till sig ändå. och uttrycket inte direkt för tankarna till samma genre som huserar listfavoriter som Ant Wan, Yasin, Asme och ADAAM. Men när det kommer till kärnan finns det inga många som är mer hiphop än Zacke. En genre som i grund och botten är byggd på att berätta om där man kommer ifrån och vad man ser runt sig. – Det tycker jag är coolt inom svensk hiphop, vi har jävligt många duktiga som har hållit på länge, sen har vi många svinhungriga nya som har kommit senaste fem åren. Det måste få finnas plats för allt det, tycker jag, säger han och kommer in på sitt senaste alster igen. – Det är lite rädslan för mig, att den är för intern. För jag är inte sugen på att göra någon jävla doktorsavhandling, men samtidigt är hiphop för mig att man pratar om platsen man bor på och människor i sin närhet. Så för mig är det oundvikligt att inte gräva där jag står. Hiphop är ju internt. Jag har aldrig varit i Compton, men jag tycker dom historierna är intressanta. Så det är mitt hopp, att man ska kunna ta det till sig ändå. Som en av få aktiva svenska rappare med 25 år i gemet är Zacke också ett exempel på hur man kan åldras inom hiphop. Att använda insikter, kunskaper och erfarenheter för att göra ärlig musik baserade på tankar man kanske inte har som 25-åring. Inför släppet av ”Håll i er” skrev Zacke på sociala medier: ”Den största fördelen med att bli äldre är nog att man kan titta in i nuet och jämföra bakåt. Sen får man väl bestämma sig, är den tiden jag lever i just nu rimlig? Det behöver inte vara helt självklart att den är det, bara för att det är nu.” – Utmaningen som jag gav mig själv 22 KINGSIZE MAGAZINE | NR 4, 2024 var att jag verkligen vill förnya mig. Om jag lyckas eller inte är upp till andra att bedöma, men jag behöver ha något som ger mig en gnista. Här var det att jag textmässigt och tematiskt ville skildra nuet, vilket låter pretentiöst och är en jävla utmaning. För om du pratar om framtiden så kan du bara killgissa, när du pratar om dåtid är det lätt för där finns det någorlunda konsensus. Men vad som händer nu är, tycker jag, mycket svårare, menar han och återkommer till uppväxtstaden Luleå. – Det är också för att jag tycker det händer så extremt mycket saker just nu. Jämfört med tidigare delen av mitt liv och mitt perspektiv på saker är tiden jag lever i nu extrem. Också platsen jag bor på, det är en jävla omställning att det händer så mycket. Det är det som på något sätt var stenarna som skulle slå fram gnistan. Soundmässigt har han fallit tillbaka på trygga grunder, där samplingar och vistraditionen fått ta större utrymme än tidigare. På singeln ”Håll i er” lånar han av Fugees-klassikern ”Fu-Gee-La” och på albumspåret ”Tripoli” interpoleras Xzibits ikoniska låt ”Paparazzi”. – Överlag är det väldigt mycket samplingar på den här skivan. Det är en av dom största förändringarna från mina tidigare släpp. Jag har försökt göra en innovativ skiva, men… i dessa tider, när det konservativa är på väg tillbaka, då blev det också en slags trygghet för mig med samplandet. Jag ville verkligen pusha grejer framåt, men samtidigt ha en trygg grund att stå på. Den låter mer hiphop, men också visa som är en trygg punkt för mig. Jag fick lite punkiga vibbar av skivan också, det kan jag tänka mig att du lyssnat på som gammal skejtare! – Skate-punk har jag ju lyssnat på såklart, så lite såna inslag finns också! En grej som förvånade mig var att Mwuana gästar skivan, kan du berätta om ert samarbete? – Jag tycker Mwuana är svingrym. Alltid tyckt det. Vi har haft gemensamma kompisar och halvkänt varandra ganska länge. Han är tight med Thomas Niemi som är från Lule så vi har ju träffats och babblat om musik. Jag kan tänka mig att folk tycker vi är ganska väsensskilda i vårt uttryck vid en första anblick, men jag tycker inte det. Jag har hört mycket i hans musik och hans texter som ligger ganska nära mig. Vi har väldigt olika stil men det är hundra procent i samma värld, WWW.KINGSIZEMAG.SE